Ny højresvingskampagne
Højresvings ulykker er et kapital for sig for godstransporten. Meget har allerede været gjort, men alle er enige om, at der er behov for den ekstra-indsats på dette felt, som nu er skudt i gang.
Færdselssikkerhedskommission opregner, at 41 cyklister blev dræbt i 2005, og at 55 pct. af cyklistulykkerne sker i kryds – med manglende overholdelse af vigepligt som central faktor. En fjerdedel af dødsulykkerne sker i forbindelse med en højresvingende lastbil.
Der skal ske yderligere indsats over for børn og unge cyklister og de ansvarlige voksne omkring dem og overfor ældre over 65. Samtidig skal vognmænd og lastbilchauffører inddrages.
En tredjedel af de dræbte cyklister er over 65 år. At det går så galt for de ældre, hænger formentlig sammen med generel større skrøbelighed og nedsat reaktionsevne. Børn og unge under 25 år er også udsatte. Hver fjerde dræbte cyklist tilhører denne gruppe. Manglende rutine og manglende risikoforståelse kan være årsagen til, at det går galt.
Indsatsen handler især om højresvingende lastbiler og ligeudkørende cyklister, hvor lovgivningen er under overvejelse desuden er der stærk fokus på kampagner.
Cyklisten kan gøre sitDTL er glad den nye højresvingskampagne, som nu er skudt i gang og peger på, at både lastbil og cyklist har et ansvar. Således må cyklisterne lære at placere sig, så de ikke risikerer at blive overset. Det er netop, hvad en ny kampagne sætter fokus på.
- Trafikadfærd er svært at påvirke. Det tager tid at flytte holdninger og ikke mindst indgroede vaner. Derfor er det så vigtigt, at vi hele tiden har initiativer i gang, der forsøger at påvirke vores opførsel og skærper vores opmærksomhed i trafikken. Er den nye kampagne med til at redde bare et menneskeliv, har den opnået sit må, siger Niels Erik Nielsen, projektchef i Dansk Transport og logistik (DTL), der repræsenterer de danske vognmænd.
Højresvingskampagnen er blevet til på baggrund af havarikommissionens rapport om højresvingsulykker, der udkom i oktober.
- Ansvaret ligger altid hos chaufføren. Men vi ved, at der er et blindt område ud for chaufførens førerhus, hvor det er meget, meget svært at se cyklisterne. Derfor er det vigtigt, som kampagnen gør, at fortælle cyklisterne, at de selv kan hjælpe til med at forebygge ulykkerne, hvis de placerer sig rigtigt i forhold til lastbilen.
Chaufføren hænges ikke udDet er en barsk kampagne – en kvinde bliver kørt ned af en lastbil – men det er ikke kampagnens ærinde at hænge lastbilchaufførerne ud. Tværtimod viser den meget fint, at både cyklist og chauffør, kan arbejde sammen om at undgå de livsfarlige situationer i forbindelse med højresving, siger Niels Erik Nielsen.
Han står i spidsen for DTLs trafiksikkerhedsarbejde. Sammen med 3F søsatte DTL i sidste måned en kampagne, rettet mod chaufførerne. Kampagnen opfordrer chaufførerne til at lave et frivilligt orienteringsstop, inden de svinger – netop for at skærpe deres opmærksomhed i den farlige situation.