23948sdkhjf

Lette trafikanter har skylden

Stor analyse viser, at lastbilchauffører kører langt mere sikkert end rygterne hævder

Stor analyse viser, at lastbilchauffører kører langt mere sikkert end rygterne hævder



Når en lastbil bliver involveret i trafikulykker, så er resultatet ofte tragisk. Derfor er der også stort mediefokus på lastvogne og især lastvognschauffører, der ofte hænges ud for uansvarlig og farlig adfærd i trafikken. Men det billede er pibende falsk.

EU-Kommisionen og den internationale vognmandsorganisation IRU har gennemført en grundig analyse af hele 624 trafikulykker med personskade, hvor der var lastbiler involveret.

Resultatet er klart, at lastbilchaufførerne kører langt mere sikkert end de lette trafikanter.

Analysen fastslår, at menneskelige fejl er hovedfaktoren i 85 procent af ulykkerne. Men den menneskelige fejl findes kun hos chaufføren i det tunge køretøj i et ud af fire uheld. Førerne af personbiler, varebiler og motorcykler, cyklister og fodgængere begår 75 procent af de menneskelige fejl, der er hovedårsagen til ulykkerne.

Lastvognenes forholdsvis moderate fart - der giver chaufførerne lidt mere tid at reagere på farlige situationer – kan ikke alene forklare, hvorfor lastvognschaufførerne kun har skylden i 21 procent af alle ulykker med tunge køretøjer, mens de ’lette trafikanter’ har skylden næsten 63 procent af ulykkerne.

Ikke lastbilen

- Menneskelige fejl er en faktor i alle former for transport, det gælder også vejtransport. Undersøgelsen her viser, at de menneskelige fejl ikke skal findes i lastbilen i tre ud af fire ulykker, hvor lastbiler er involveret, siger Hubert Linssen, der leder IRU’s repræsentation ved EU.

Analysen ”European Truck Accident Causation” (ETAC) viser, at tekniske fejl er årsag til 5,3 procent af de undersøgte ulykker, mens forhold som vejens tilstand og indretning tegner sig for 5,1 procent. Vejret er årsag til de resterende 4,4 procent af ulykkerne.

De typiske menneskelige fejl er for høj hastighed, overset vigepligt (eksempelvis i vejkryds) og hasarderede vognbaneskift.

Træthed nævnes ofte som årsag til ulykker – især når det drejer sig om lastbiler – men ETAC-undersøgelsen beviser, at træthed kun er hovedårsag i seks procent af de undersøgte ulykker.

Lære for fremtiden

IRU fremhæver, at resultatet af den omfattende analyse naturligvis skal danne basis for den fremtidige indsats for trafiksikkerheden. Vognmandsorganisationen påpeger, at der allerede er gjort en stor indsats i transportbranchen for at forbedre trafiksikkerheden, og at indsatsen derfor skal rettes mod de lette trafikanter.

- Der skal rettes fokus på de hovedårsager, der er identificeret i undersøgelsen, hvis vi skal reducere antallet af dræbte i trafikken i forbindelse med ulykker, hvor der er involveret lastvogne. Her er det afgørende, at man forbedrer uddannelsen af førerne af personbilerne blandt andet ved at opdatere undervisningsmaterialet, så nye kørekort-indehavere får en bedre forståelse for lastbilernes adfærd i trafikken således, at de kan indrette deres egen kørsel herefter, siger Hubert Linssen.

Troværdig undersøgelse

ETAC-undersøgelsen er gennemført af eksperter fra syv EU-lande, der har analyseret et hidtil uset stort antal ulykker med lastvogne. Det betyder, at undersøgelsens resultater har stor troværdighed.

Risikoen for ulykker med lastbiler er højst i vejkryds, der tegner sig for hele 27 procent af de undersøgte ulykker. Køer er nummer to på listen med 20,6 procent. Vejbaneskift følger lige efter med 19,5 procent, mens 11,3 procent af ulykkerne er sket i forbindelse med overhalinger. Soloulykker med lastvogne udgør syv procent.

Alle ulykker havde mindst en skadet person.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063