Har 80 procent af verdensmarkedet
Stort marked med vækst i Europa. Men i USA klinger det af
Det HIAB-ejede Moffett Engineering Ltd, i Dundalk i Irland er sammen med søsterselskabet Moffett, der er hjemmehørende i Oude Leije i Holland groft sagt kørt med størsteparten af verdensmarkedet for medbringertrucks.
- Moffett-koncernen sidder nemlig godt og solidt på næsten 80 procent af det samlede verdensmarked. I øjeblikket er markedet i stærk vækst i Europa, mens det i USA er for nedadgående.
Moffett kan bare det der med lastbilsmonterede gaffeltrucks eller medbringertrucks.
Det hele begyndte med Koop I AAP trucken for mere end 40 år siden. Den blev konstrueret for at afhjælpe det problem, at der ikke altid var almindelige gaffeltrucks eller andet aflæsseudstyr, der hvor godset f.eks. skulle leveres.
I dag er det helt almindeligt med medbringertrucks, og mange vognmænd har baseret hele deres forretning på, at de hver dag med deres medbringertruck henter og leverer mange steder.
Trucken tæller medAlternativet ville være en kran på lastvognen, men en lastvognskran gør, at det kniber med en have lukket ladopbygning på bilen. Og meget pallegods skal helst transporteres med lukkede vogne. Samtidig tager kranen plads og ladlængde.
Det gør medbringertrucken dog også i et land som Danmark, mens man i andre lande med en mere liberal holdning til, hvad der er ladlængde, lastelængde og totallængde og derfor ikke regner medbringertrucken med i lastvognens samlede længde. I de lande behøver man ikke behøver anvende særligt korte køretøjer, som vi må i Danmark.
Løsningen med medbringertrucken har den fordel frem for kranen, at man ikke er afhængig af nogen speciel rækkevidde. En medbringertruck kan fint køre ind i en bygning langt fra lastvognen for at levere en palle med gods. På fordelssiden tæller også, at medbringertrucken kan deles af flere lastvogne og f.eks. kan lejes hos en leverandør.
Sker der noget med medbringertrucken, kan man hurtigt leje en afløser. Så løsningen byder på en meget stor fleksibilitet.
Forskellige masterProduktet er dog blev udviklet en hel del de seneste år. På fabriksanlægget i Holland producerer man udelukkende medbringertrucks med statisk mast. Det vil sige, den er fast, som på en almindelig gaffeltruck. På Moffetts fabrik i Irland, som vi har besøgt, producerer man til gengæld udelukkende med bevægelig mast - et system hvor masten kan skydes næsten en meter frem i skinner.
I dag produceres der også versioner helt uden mast, men med en teleskop-arm, som en slags teleskoplæsser.
En Moffett kan stort set specificeres efter kundes behov. Vil man have træk på et, to eller alle tre hjul, så kan det lade sig gøre. Vil man have trucken udstyret, så den kan laste og losse det hele fra en side, kan også det lade sig gøre takket være det patenterede system med navnet Lift Assist. Det er et saksesystem, som gør det muligt at skubbe gaflerne helt ind til midten af ladet og samle en palle op i den modsatte side.
Med dette udstyr spares tid, fordi chaufføren ikke skal åbne begge sider for at laste eller losse - tid er jo penge i transportbranchen.
Opererer man ofte med trang plads på lastestederne kan Moffett også leveres som en firevejsmodel, hvor hjulene kan drejes i alle fire retninger, så trucken kan køre sidelæns. Ligeledes leveres Moffett med stabilisatorer, der støtter af på kanten af vognen, når der løftes tungt. På den måde opretholder medbringertrucken stabiliteten under tunge løft.
Moffett udmærker sig også ved at have en frisynmast, der ikke spærrer for meget for udsynet.
NyudviklingSidste skud på stammen er Moffett M5 der er en nyudviklet version, som er forbedret på mange punkter. Det er blandt andet på førermiljøet med en forbedret ergonomi, mere gulvplads og forbedret placeret af pedaler.
Som en forbedring på det servicemæssige er de nye Moffett trucks forsynet med en aftagelig hydrauliktank, som man let kan tage tanken af og få den gjort rengjort.
Alle versioner anvender Kubota motorer, og man har gjort meget ud af at forbedre el-systemet, så det kan klare de hårde påvirkninger. Det samme gælder metalpladerne, der har fået en forbedret rustbehandling, og endelig er de nye Moffetts også mere servicevenlige.
Hårdt miljøEn Moffett truck skal helst skal være undervejs hele tiden, og når den sidder på bagenden af en lastvogn eller trailer i al slags vejr, udsættes den for hårde påvirkninger.
Moffett fabrikken i Irland producerer i øjeblikket ugentligt 60 trucks, hvoraf halvdelen går til det amerikanske marked. Produktionen kunne godt klare flere enheder – helt op til det dobbelte, men salget på det amerikanske marked har de sidste halve år været lavt, så der er ikke så stort pres på fabrikken i Irland.
Som et led i rationaliseringsprocessen flyttes den hollandske produktion senere i år til Irland. Moffett benytter i stor stil underleverandører til produktionen og fungerer derfor mest som en samlefabrik.
Underleverandørerne er fortrinsvis placeret i Irland. Moffett Irland er sammen med fire andre store virksomheder med i et pilotprojekt som understøttes af den Irske stat. I projektet udvikler man virksomhederne så de sætter mere fokus på kvalitet og samtidig bliver de mere konkurrencedygtige og der med bedre til at klare sig på længere sigt.