23948sdkhjf

Nu er der fuld fart på transportvirksomhederne

Det fastslog DTLs formand Jørgen Egeskov Jensens på organisationens generalforsamling i Aalborg forleden. På baggrund af en meget interessant ny konjunkturanalyse kunne han påvise både, at det går godt nu, og at fremtiden vurderes lys – Samtidig advarede han mod panik-lovgivning på transport-området

Det fastslog DTLs formand Jørgen Egeskov Jensens på organisationens generalforsamling i Aalborg forleden. På baggrund af en meget interessant ny konjunkturanalyse kunne han påvise både, at det går godt nu, og at fremtiden vurderes lys – Samtidig advarede han mod panik-lovgivning på transport-området



Virksomhedernes optimisme trodser således alle forudsigelser om, at opsvinget er ved at gå langsommere. Og så mener DTL-formanden faktisk, at transporterhvervet gør det så godt, at det fortjener ros og samfundets respekt – og ikke stemples på grund af uheldige enkeltsager og brodne kar.

Han advarede derfor mod hovsa-lovning på baggrund af spektakulære medie-sager og nævnte dyretransporter.

- Vi har set forfærdelige ting, som ingen kan acceptere. Dyr skal behandles ordentligt – det er uden for enhver diskussion. Og det gør langt de fleste dyretransportører også. Dette er nemlig også uden for enhver diskussion.

- Derfor springer dyretransporter alligevel i øjnene, når vi taler om lovgivning på baggrund af enkeltsager og brodne kar – på to måder. Dels de forfærdelige eksempler, vi alle har været vidner til i den bedste sendetid, dels den klippekortordning, som politikerne – på baggrund af de brodne kar – nu har gjort så stram, at mange seriøse dyretransportører kraftigt overvejer, om det er umagen værd, sagde Jørgen Egeskov med henvisning til, at man risikerer klip for ganske små fejl, så man meget let kan løbe ind i et klip, selv om man gør sig umage.

Skyder sig selv i foden

- Det er paniklovgivning, og vi kan kun opfordre til, at ministre og politikere bruger den sunde fornuft mere – og til at have mod til at turde gøre det – end at de reagerer på enkeltsager, fordi de lugter stemmer i at optræde håndfast på tv i negative enkeltsager, sagde han og stillede nogle kontante spørgsmål:

- Hvor klogt er det at være håndfast for at fiske stemmer, hvis konsekvensen er, at nogle af de dygtige og seriøse stopper, og at dyretransporter herefter i stigende grad varetages af billige, udenlandske transportører? Gavner det dyrene? Gavner det den danske transportbranche? Gavner det det danske samfund?

Og han svarede selv:

- Jeg kalder det at skyde sig selv i foden på samme måde, som vi så i køre-hviletids-sagen, hvor politikerne – også opildnet af medierne – vedtog nogle helt urimeligt høje bøder, der f.eks. betød, at en chauffør kunne få en bøde på 3.000 kr. og en vognmand på 6.000 kr., hvis et navn var skrevet sjusket på en køreskive.

Han håbede at dyretransportreglerne bliver ændret i forhold til det nuværende lovforslag – på samme måde som det lykkedes at få lempet køre-hviletidsreglerne.

Kamp om image

Han var meget tilfreds med DTL-medarbejdernes indsats på Grønningen i København, i regionerne og i Bruxelles

- DTL gør det godt og har gjort det godt, sagde han men erkendte, at kommunikationen til medlemmerne hidtil ikke havde været god nok. Det er nu ved at blive genoprettet ligesom kommunikationen udadtil er blevet stærkt oprustet

- For hvad nytter det, at DTL kæmper hundredvis af sager om året for branchen lige fra sager om totalvægt til partikelfiltre, hvis ikke medlemmerne får nok at vide om det, sagde han og kædede samtidig kommunikations-indsatsen sammen med branchens image-problem.

- DTLs arbejde med at tale branchens sag i medierne, hvad enten det er en populær eller upopulær sag har ikke mindst et bedre image til branchen som mål, sagde Jørgen Egeskov og opfordrede vognmændene til selv at prøve at påvirke de få – men imagemæssigt stærkt skadelige - brodne kar, som findes i branchen.

- I ved, hvem de er. Tag en debat med dem, selv om det ikke er behageligt. Få dem i tale. For et bedre omdømme til branchen gavner både dem og jer. Jo bedre omdømme I har, jo mindre paniklovgivning udsættes I for, og jo større forståelse vil politikerne have for branchens ønsker, lød det fra Jørgen Egeskov

Hvad er vi dog blevet budt

I DTL-direktør Erik Østergaards beretningsdel på generalforsamlingen var der både ris og ros til politikerne. Han fremhævede, at vognmændene med deres dygtighed sammen med stigende godsmængder havde afværget de værste konsekvenser af, hvad vi er blevet budt af politikerne, som i mange år har haft meget svært ved, erhvervet tjener gode og vigtige milliarder ind til velfærdssamfundet

- Og hvad er vi så blevet budt? Investeringer på over en halv mia. kr. til partikelfiltre med kun meget lille offentlig støtte hertil. En digital fartskriver, som måler så anderledes, at lastbiler mister op til 1½ times køretid om dagen – med kæmpe produktions- og samfundstab til følge.

- Vi bydes også nogle af verdens højeste dieselafgifter og chokerende meldinger om, at

lastbiloverhalinger på tosporede motorveje skal forbydes, sagde han og lovede, at DTL vil følge den slags sager til dørs.

- Et generelt overhalingsforbud på tosporede motorveje rammer en hel branche, som er både dygtig og seriøs – selv samme branche, der i højere og højere grad udflager til skade for dansk økonomi, fordi vilkårene for at drive transportvirksomhed i Danmark forringes, advarede han.

Modulvogntog

På politikernes plus-konto står dog modulvogntogene.

- Mange arbejder for at få gjort dem tilladt så mange steder som muligt, så de kan blive brugt af så mange transportvirksomheder som muligt.

- Her har politikerne vist både fremsyn og handlekraft, for det er bestemt ikke i alle lande, at modulvogntog er tilladte – endnu da. For DTL arbejder også på europæisk plan for at få modulvogntog lovliggjort i EU.

Modulvogntog er ganske enkelt en af løsningerne på den voldsomme stigning i godsmængder, som vi alle vil opleve i de næste 20 år. Globaliseringen har nået Danmark med fuld styrke. Verden på de danske veje bliver aldrig den samme igen, sagde Erik Østergaard og kvitterede samtidig for nedsættelsen af Infrastrukturkommissionen, hvor også DTL er repræsenteret som en naturlig ting.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079