Nu venter de blot på grønt lys
Fragtmand Lars Riise, Grenå, og direktør for Grenå Havn, Henning Laursen, er klar til forsøg med modulvogntog på Djursland – Kæmper for at få Grenå med i forsøgsprojektet
Fragtmand Lars Riise, Danske Fragtmænd Grenå, har indkøbt et modulvogntog, der med sine 25,25 meter skal lette presset på vejene og effektivisere transporten på fragtruterne Grenå – Århus og Grenå – Randers.
De lokale fragtmænd kæmper sammen med havnedirektøren om at få lov at løse transportopgaver med modulvogntog, som de forventer bliver en realitet i Danmark i 2008.
Problemet er, at Grenå ikke endnu er med i det planlagte forsøgsprojekt
Lars Riise er dog ikke i tvivl om, at det kommer, fordi Grenå Havn allerede modtager modulvogntog:
Han påpeger, at Grenå-Warberg færgen allerede fragter svenske modulvogntog til Danmark
- Men i Grenå Havn skal de omlæsses til almindelige biler pga. de danske regler. Grenå og Djursland i det hele taget skal ikke holdes uden for forsøgsprojektet, da det er en teknisk handelshindring, at modulvogntogene ikke kan køre fra havnen og videre til motorvejsnettet ved Århus og Randers. Vejene til motorvej E45 kan med ganske få ændringer sagtens vogntogene, som endda vil lette trafikken betydeligt, siger han.
Transport-handicapRiise og Laursen frygter, at Djursland bliver transportmæssigt handicappet, hvis området ikke indlemmes i forsøget med modulvogntog, for der er behov for effektiv transport. Fragtmand Lars Riise vil gerne kunne tilbyde sine kunder denne effektive transport, og derfor har han allerede nu investeret i et modulvogntog, så han er klar i det øjeblik, de lange vogntog bliver lovliggjort fra Grenå.
Sverige har i mange år tilladt kørsel med modulvogntog – ikke kun på motorveje men også på almindelige veje.