23948sdkhjf

Et kæmpe plus for Danmark

mage er en sær størrelse. Og det behøver ikke nødvendigvis være funderet dybt i virkeligheden.

mage er en sær størrelse. Og det behøver ikke nødvendigvis være funderet dybt i virkeligheden.



Allerede Kennedy-klanen havde et mundheld der lød: Det vigtigste er ikke, hvem du er, men hvem folk tror, du er. Og mange har måttet sande, at hvis man én gang har fået opbygget et dårligt ry – retfærdigt eller ej - så er det næsten lige som svært at få vasket af som leopardens pletter.

Således er lastbilen og dermed også vejgodstransporten en af de prügelknabe, der altid må holde for. Hver gang, der sker en ulykke med tunge køretøjer, får lastbilen automatisk skylden i folks bevidsthed, uanset hvem der egentlig har ansvaret. Når TV skal illustrere miljøsvineri viser man uden overhovedet at reflektere nærmere over tingene nogle rygende skorstene, som de så ud i 1970’erne og så lastbiler i kø på overfyldte motorveje – helst med nærbillede af udstødnings-området.

Det billede er næsten blevet synonymt med forurening og kan trækkes frem ved enhver given lejlighed. Én ting er, at danske lastbiler er ikke så lidt bedre end deres rygte, men det hjælper ikke, hvis ikke man kan trænge igennem med den viden. Det har ingen virkning, hvis det dårlige billede hives frem i tide og utide, så det cementeres i borgernes bevidsthed som selve sandheden – som et faktum på hvis fundament man hele tiden kan lægge nye uheldige episoder, så man til sidst har en mur af fordomme, halve sandheder og negative forventninger.

Selvfølgelig er der problemer omkring lastbiler. De fylder i sagens natur mere på vejene end personbiler. Alene deres tyngde gør dem til en farligere modpart, når uheldet er ude, og naturligvis er udstødningsrøret af andre dimensioner end på en knallert.

Men en moderne lastbil er lidt af et teknisk vidunder. Motorteknologien vinder hele tiden nyt terræn ikke mindst på miljø-området. Bremser og styresystemer er mere sikre end nogensinde og suppleres i stigende omfang med elektroniske sikkerhedssystemer.

Og der køres ikke mere på vejene end højst nødvendigt. Hver kilometer koster brændstof og en sparet liter brændstof er et plus på miljøregnskabet såvel som på vognmandsvirksomhedens bundlinje. ”Vi kører altså ikke rundt på vejene for sjov skyld” lyder det gang på gang fra branchen. Og lige lidt hjælper det.

Branchen har selv været blandt de første til at indrømme, at der naturligvis kan rettes kritik mod de fejl, der bliver begået og at man ikke skal slå sig til tåls med f.eks. de færdselssikkerhedsmæssige problemer, der notorisk eksisterer. Derfor har man også rettet blikket mod de brodne kar, der findes i enhver branche. Men til forskel fra så mange andre områder, så gør transportbranchens noget kontant ved det. Færdselssikkerhed indgår i dag som en fast bestanddel af kulturen i en moderne transportvirksomhed. Der undervises i sikker kørsel. Der er fokus på chauffør-adfærd som aldrig før.

Men der skal kun ét dårligt æble til for, at dårligdommen breder sig til hele kurven. Der skal kun ét dårligt eksempel til for at stemple hele gruppen af lastbilchauffører. For man skal jo ikke ud og forklare så meget, når det dårlige image allerede er etableret og på plads. ”Enhver ved jo, at den er gal med de lastbiler, så det kan jo ikke undre, at der kommer endnu en kedelig episode”.

Bedre bliver det ikke af, at ”skurke-TV” nu er et hit på skærmene og nærmest ved at fortrænge boligprogrammerne. TV afslører nogle småsvindlere eller lægger selv en fælde af et tilsyneladende attraktivt ”sort” tilbud som nogen så falder i for åben skærm til seernes tå-krummende fryd.

Transportbranchen dækker ikke over uheldige eksempler og fejl. De forekommer, og de skal rettes. De bliver rettet. Men hvis man leder efter fejl og bliver ved og ved, som TV gør for at få noget guf i kassen, så kan man finde det. I transportbranchen såvel som andre steder.

Men lastbilen er så uundværligt et redskab i vores moderne samfund, at den har fortjent bedre. Den er på niveau med elektricitet og skal støttes og hjælpes fremad. Og ikke lægges for had. Ligesom transportvirksomhederne skal have et skulderklap for veludført arbejde frem for urimelig kritik og surhed. Den er et kæmpeplus for Danmark.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.098