Nyt rødt kvartal for Airbus
Forsinkelser på det nye gigantfly A380 trækker stadig regnskabet i minus for den store europæiske flyfabrikant.
Af Lars Lassen
Den første produktionsmodel af Airbus superjumbo A380 – der skal leveres til premierekunden Singapore Airlines i efteråret – har netop forladt malerværkstedet i Hamborg. Men trods denne industrielle milepæl, der er den seneste i en række tekniske succeser for det store passager- og fragtfly, så trækker A380 projektet stadig den forkerte vej for Airbus-koncernen.
Den europæiske luftfartsindustris flagskib fik et underskud på 10 mio. euro på bundlinien i regnskabet for første kvartal 2007. Til sammenligning tjente Airbus en halv milliard euro i første kvartal sidste år. Det var før de massive problemer omkring A380 projektet kom frem i offentligheden.
Ifølge ledelsen, så er der heller ikke udsigt til forbedringer i de kommende kvartaler. Louis Gallois og Tom Enders, der deler chefstolen, forventer et betydeligt tab når årsregnskabet for 2007 er afsluttet.
Problemerne i A380 programmet slår dobbelt.
Først op fremmest har det vist sig, at det er dyrere at producere det store fly end de oprindelige produktionsbudgetter havde vist. Samtidig skal Airbus betale bod til de flyselskaber, der har bestilt Airbus A380, og som ikke får leveret til tiden. Allerede i 2006 kostede den post Airbus omkring 2,5 milliarder euro.
Endelig bliver Airbus bundlinie også ramt af den svage dollarkurs, da flyene typisk bliver betalt i dollars.
A380F lever stadigAirbus 380, der i standardversionen markedsføres med 525 sæder (det er angiveligt krav om bedre plads på business class, der har fået Airbus til at nedjustere fra de oprindelige 555 passagerer), er bestilt i 158 eksemplarer.
Indtil sidste sommer var der også ordrer på den særlige fragtversion A380F, men da det stod klart at de bestilte fragtfly ville blive leveret langt senere end planlagt, fordi passagerversionen fik første priorietet, så valgte FedEx, UPS og Emirates Sky Cargo at annullere ordren. Airbus lagde derfor fragtversionen på hylden. Flyfabrikken dog nu luftet tanken om en relancering af A380F med levering fra 2014.
A380F modellen, der er beregnet til et fragtkapacitet på 150 tons og en rækkevidde over 10.000 kilometer, var først og fremmest spået en vigtig rolle på de oversøiske luftfragtsruter mellem USA, Asien og Europa.
Hos Airbus ærkerival i Seattle, amerikanske Boeing, går det bedre med at holde sig i luften. Boeing øgede i første kvartal resultatet med 27 procent til 877 mio. USD.