23948sdkhjf

Boeing-satsning på skinner

De første sektioner til fuselagen leveret Boeing 787 Dreamliner

De første sektioner til fuselagen leveret Boeing 787 Dreamliner



Af Lars Lassen

Mens Airbus enorme A380 stadig er forsinket, og den mindre A350X stadig kun er på tegnebrættet, så går det anderledes fremad for konkurrenten Boeing.

Her er de første tre sektioner til fuselagen (flykroppen) til Boeings kommende satsning 787 Dreamliner netop blevet leveret til Boeings fabrik i Everett, nær ved Seattle.

Den forreste sektion, der er en ren komposit-konstruktion, er produceret af Spirit AeroSystems i Wichita i Kansas (ses her i hvid indpakning). De to bagerste sektioner er produceret af Vought Aircraft Industries i Charleston, South Carolina.

Sektionerne blev fløjet til Everett i en særlig version af Boeings jumbojet 747-400 med tilnavnet Dreamlifter, der er specielt modificeret til transport af Dreamliner-moduler. Boeing har nemlig som Airbus valgt et høj grad af outsourcing af produktionen af 787, der også produceres delvist i Japan.

Begynder at tage form

- Leveringen repræsenterer mere end 40 procent af fuselagen, og Dreamlineren begynder for alvor at tage form, udtalte Scott Strode, der er vicedirektør for projektering og produktion på Dreamliner-projektet.

Boeing 787 Dreamliner, der lover en markant bedre driftsøkonomi end forgængerne, har slået alle salgsrekorder, selv om første flyvning stadig ligger et stykke ude i fremtiden. Boeing har noteret 567 faste ordrer fra 44 luftfartsselskaber.

Til sammenligning, så Airbus A380 kun nået 158 ordrer til dato, selv om den første produktionsmodel leveres i november.

Det skal retfærdigvis nævnes, at A380 er et langt større fly, hvis kommercielle muligheder endnu er et ubeskrevet blad, mens Boeing 787 Dreamliner kapacitetsmæssigt (210 til 330 passagerer) ligger i kommercielt velkendt territorium.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125