Meget har man budt os…
DTL-direktør Erik Østergaard var i sin beretning på generalforsamlingen kritisk overfor politikerne på flere tunge områder, selv om han også var rundhåndet med ros, hvor det var fortjent. Der bliver ikke gjort nok ved Maut-konkurrence-forvridningerne, og det er helt misforstået at gå ind for et generelt overhalingsforbud på motorvejene – men omkring modulvogntog får politikerne applaus
Af Finn Bruun
- Vognmændene har med deres dygtighed sammen med stigende godsmængder afværget de værste konsekvenser af, hvad vi er blevet budt af politikerne, sagde Erik Østergaard, og fortsatte:
- Investeringer på over en halv mia. kr. til partikelfiltre med kun meget lille offentlig støtte hertil. En digital fartskriver, som måler så anderledes, at lastbiler mister op til 1½ times køretid om dagen – med kæmpe produktions- og samfundstab til følge.
- Vi bydes også nogle af verdens højeste dieselafgifter og chokerende meldinger om, at
lastbiloverhalinger på tosporede motorveje skal forbydes, sagde han og lovede, at DTL vil følge den slags sager til dørs.
- Og overvejelserne om et generelt overhalingsforbud på tosporede motorveje rammer en hel branche, som er både dygtig og seriøs – selv samme branche, der i højere og højere grad udflager til skade for dansk økonomi, fordi vilkårene for at drive transportvirksomhed i Danmark forringes. De overvejelser bør lægges i transport- og energiminister Flemming Hansens skuffe igen, sagde han og lovede at følge sagen til dørs fordi et sådant forslag vil føre til en dårligere trafikafvikling generelt med mange endnu mere uhensigtsmæssige situationer end de uacceptable elefantvæddeløb.
Den ide må stoppes- Og vi ved, at erhvervets produktivitet og effektivitet vil blive forringet endnu mere, hvis det vedtages. Jeg vil gerne her i dag endnu en gang opfordre ministeren til at lade fornuften råde i denne sag og lade den idé stoppe, sagde Erik Østergaard.
Han efterlyste en dansk politisk indsats for at stoppe den konkurrence-forvridning, som ligger i den tyske Maut-kompensation.
- Danske transportvirksomheder kommer fremover til at lægge knap 440 mio. kr. i de tyske Maut-kasser hvert år.
- Nu ser vi, at nogle af disse penge skal sendes direkte videre til vores tyske konkurrenter. Vi konkurrerer gerne med dem på transportkvalitet og pris. Men det er sværere, når vi udsættes for den type ekstra afgifter,
- I den sag er det helt påkrævet, at den danske regeringen handler hurtigt, fastslog Erik Østergaard.
Modul-rosTil gengæld var der ros til politikerne for deres indsats omkring modulvogntogene
Mange arbejder for at få gjort dem tilladt så mange steder som muligt, så de kan blive brugt af så mange transportvirksomheder som muligt.
- Her har politikerne vist både fremsyn og handlekraft, for det er bestemt ikke i alle lande, at modulvogntog er tilladte – endnu da. For DTL arbejder også på europæisk plan for at få modulvogntog lovliggjort i EU.
- Modulvogntog er ganske enkelt en af løsningerne på den voldsomme stigning i godsmængder, som vi alle vil opleve i de næste 20 år. Globaliseringen har nået Danmark med fuld styrke. Verden på de danske veje bliver aldrig den samme igen, sagde DTL-direktøren