23948sdkhjf

Medbringertrucken er lastvognens forlængede arm

Medbringertrucken gør, at landevejstransporten kan profilere sig med et betydeligt højere serviceniveau end nogen af de øvrige transportformer. Moffett har i dag 80 procent af det globale marked. Vi har besøgt virksomheden i Irland.

Medbringertrucken gør, at landevejstransporten kan profilere sig med et betydeligt højere serviceniveau end nogen af de øvrige transportformer. Moffett har i dag 80 procent af det globale marked. Vi har besøgt virksomheden i Irland.



Af Finn Bjerremand

Lastvognens forlængede arm, så enkelt kan man betegne en medbringertruck som Moffett. For den medbragte truck har jo medført, at godset kan køres langt væk fra lastvognen, eller hentes langt væk fra lastvognen.

Derved distancerer landevejstransporten sig også med et betydeligt højere serviceniveau end nogen af de øvrige transportformer. Det betyder også, at medbringertrucken er blevet mere og mere udbredt. Medbringertrucken har bl.a. også den fordel, at den kan deles af flere lastvogne, og ved nedbrud kan man hurtigt leje en anden medbringertruck. Løsningen byder på en meget stor fleksibilitet og sælger da nærmest også sig selv.

Danmarks Transport-Tidende har netop besøgt et af Moffetts produktionsteder i Irland. Moffett er ejet af HIAB-koncernen, der i forvejen har hydraulik og transport som to hjørnesten i virksomheden.

Moffett Engineering Ltd, er hjemmehørende i Dundalk i Irland og har sammen med søsterselskabet Moffett bv, der ligger i Oude Leije i Holland 80 procent af det globale marked for denne type gaffeltrucks.

Lige nu er markedet et vækstmarked i Europa, mens det i USA klinger lidt af.

Mere end 40 år gammel løsning

Det begyndte med Koop I AAP trucken for mere end 40 år siden, der blev konstrueret som en løsning på problemet med at få læsset af eller på ude hos transportkunderne. Det er ikke alle godsafsendere og modtagere, der har så stort et transportbehov, at det kan berettige til at anskaffe en gaffeltruck.

I stedet har vognmanden sin egen gaffeltruck med, hængende under bagenden på lastvognen, traileren eller påhængsvognen.

I løbet af de seneste ti år er det blevet helt almindeligt med medbringertrucks, og mange vognmænd har baseret hele deres forretning på, at de hver dag med deres medbringertruck henter og leverer mange steder. Alternativet kunne måske være en kran på lastvognen.Men så snart man benytter en lastvognskran kniber det for lastvognen at have en lukket ladopbygning. Meget pallegods skal helst transporteres med lukkede vogne. Samtidig optager en lastvognskran plads og ladlængde.

Det gør medbringertrucken dog også i et land som Danmark. I andre lande har man en mere liberal holdning til, hvad der er ladlængde, lastelængde og totallængde, så der regner man ikke udstyr som en medbringertruck med i lastvognens samlede længde.

Det betyder, at man i andre lande ikke behøver at anvende særlige korte køretøjer, som man må gøre det her i Danmark.

Udviklingen fortsætter

Medbringetrucken er blevet udviklet radikalt, siden den første version kom frem for mere end 40 år siden. På fabrikken i Holland producerer Moffett udelukkende medbringertrucks med statisk mast. Det vil sige, at man ikke kan vippe masten i nogen vinkel, som man kender det fra en almindelig gaffeltruck.

På Moffetts fabrik i Irland, som vi har besøgt, producerer man til gengæld udelukkende medbringertrucks med bevægelig mast. Og i dag produceres der tillige versioner, som slet ikke har nogen mast, men teleskoparm - nærmest som en slags teleskoplæsser.

Ønsker kunden at have træk på et, to eller alle tre hjul, så kan det lade sig gøre. Skal trucken være konstrueret, så den kan laste og losse det hele fra en side på lastvognen, kan også det lade sig gøre takket være det patenterede system med navnet Lift Assist. Det er et saksesystem som gør det muligt at skubbe gaflerne helt ind til midten af ladet og samle en palle op i den modsatte side.

Med dette udstyr spares der megen tid, fordi chaufføren ikke skal til at åbne begge sider for at laste eller losse.

Trang plads

Opererer man ofte med trang plads på lastestederne kan Moffett også leveres som en firevejsmodel, idet hjulene kan drejes i alle fire retninger, så trucken kan køre sidelæns.

Ligeledes leveres Moffett med stabilisatorer, der støtter af på kanten af vognen, når der løftes tungt.

På den måde opretholder medbringertrucken stabiliteten under tunge løft. Moffett udmærker sig også ved at have en frisynmast, der ikke spærrer for meget for udsynet. Sidste skud på stammen er Moffett M5 der er en nyudviklet version, som er forbedret på mange punkter, så som førermiljøet med en forbedret ergonomi, mere gulvplads og forbedret placering af pedaler.

Som en forbedring på det servicemæssige er de nye Moffett trucks forsynet med en aftagelig hydrauliktank. Det er nemlig ikke uden betydning, at man let kan tage tanken af og få den gjort ren, hvis der er behov for det.

Hårde påvirkninger

Alle versioner anvender Kubota motorer og man har gjort meget ud af at forbedre elsystemet så det kan klare de hårde påvirkninger. Det samme gælder metalpladerne, der har fået en forbedret rustbehandling og endelig er de nye Moffetts også mere servicevenlige. En Moffett skal være undervejs hele tiden, og når den sidder på bagenden af en lastvogn eller trailer i alt slags vejr, udsættes udstyret for hårde påvirkninger.

Fabrikken i Irland benytter i stor stil underleverandører til produktionen og fungerer derfor mest som en samlefabrik. Underleverandørerne er fortrinsvis placeret i Irland.

Moffett Irland er sammen med fire andre store virksomheder med i et pilotprojekt som understøttes af den Irske stat. I projektet udvikler man virksomhederne så de bliver mere kvalitetsbevidste, samt konkurrencedygtige og dermed bedre til at klare sig på længere sigt.

Moffett omsætter årligt for 1,3 mio. euro, og på fabrikken i Irland produceres ugentligt 60 stk. hvoraf ca. halvdelen eksporteres til det amerikanske marked. Produktionen kunne meget vel flere enheder, men i øjeblikket er det amerikanske marked lidt for nedadgående.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063