Dansk løsning på vej
Meiller en europæisk sværvægter på tippelad, som producerede det første mekaniske tippelad i 1907 og det første hydrauliske i 1927
Af Finn Bjerremand
Meillers tippelad og påhængskøretøjer med det markante lad med stålsider, er et helt normalt syn overalt i Tyskland, og har ide seneste år ndtaget mange andre markeder. Dog ikke i Norden, hvor mange har valgt Meillers tippeladsløsning med stålsider fra og på området med tippesættevogne, skyldes det fra Meillers side huller i produktprogrammet. Man kan nemlig endnu ikke levere en treakslet tippeladstrailer med den rigtige akselafstand og et kongebolttryk på 16 ton.
Der er dog en løsning på vej. Den danske forhandler ScanBalt A/S har formået at få F.X. Meiller til at udvikle en ny treakslet tippeladstrailer med trippebogie og 16 ton kongebolt.
Foreløbig med et almindeligt firkantet lad, senere følger der nok rundtippere.
Ifølge salgschef Freddy Hedegaard, ScanBalt i Aabenraa kommer den nye 48 ton tippeladstrailer med danske mål en gang i eftersommeren. I Tyskland har Meiller leveret ikke færre end 8000 enheder i 2006, hvilket svarer til 70 pct. af markedet.
F.X. Meiller er startet i 1850, som en typisk gammeldags smedje med produktion af blandt andet værktøj. I 1907 byggede Meiller et mekanisk tippelad. I 1925 blev det første hydrauliske udstyr produceret af Meiller og i 1927 fulgte det hydrauliske tippelad, der ligner det vi kender i dag. Hydraulikken er derfor også kernekompetencen i Meillers produktion, hvor man selv laver det hele. Hydrauliske stempler, pumper, ventiler alt hvad man kan tænke sig, der har med tippelad at gøre. I en periode byggede Meiller også lastvognskraner, men det ophørte dog i slutningen af 90erne, da man mente at der skulle afsættes mere for at have en effektiv produktion.
Ny generation af tippeladPå den netop overståede Bauma udstilling i München, lancerede den tyske koncern en ny generation af tippelad. Det nye tippelad udmærker sig ved bl.a. at have en tipvinkel på 51 grader ved bagtipning og en ny profil, kaldet M-jet siden. Det har været et stort ønske fra mange kunder at den ellers legendariske Meiller profil blev glattet mere ud, så det er muligt at placere reklamer på siderne. En mere glat profil giver også bedre rengøringsmuligheder.
Siderne produceres i stål, også et kendetegn ved Meiller. Stålprofilen laves nu af Hardox stål, der er lettere end det tidligere anvendte produkt. Fordelene ved stål, er mange. Bl.a. kan det nemt rettes ud efter at have været bøjet etc. Hvis det er aluminium, skal en beskadiget side som regel skiftes ud. Stål er også billigere i indkøb end aluminium. Til gengæld er der en mindre vægtforskel i aluminiums favør. Vognmænd, som først en gang har fået Meillers stålsider, vælger dog som regel stål igen.
Meiller har egne fabriksanlæg i henholdsvis München, hvor det hele styres fra, samt Düsseldorf, Karlsruhe og Ulm i Tyskland, Waidhofen i Østrig og Slaný i Tjekkiet. I München har man hovedkvarteret, hvorfra dele af produktionen er flyttet til bl.a. Slaný i Tjekkiet
Danmark og BaltikumF.X. Meiller har nu også sat sig for at indtage det danske marked samt de tre baltiske lande.I 2006 fik ScanBalt A/S i Aabenraa således overdraget salg og markedsføring af Meilles produkter i Danmark og Baltikum, og siden begyndelsen af året har salgschef Freddy Hedegaard været engageret med at opbygge salgs og servicenettet.
- Det er meningen, at der skal ansættes et par sælgere, som skal stå for salget i Danmark. På servicesiden har vi valgt løsningen med at finde gode samarbejdspartnere, da ScanBalt A/S udelukkende er et handelsfirma, som ikke selv opererer med egne serviceværksteder etc.
- Derfor overlader vi det til dem der er professionelle på dette område, og som samtidig har et stort fokus på hydraulik, siger Freddy Hedegaard.
Indtil nu har KLC (Kolding Lastvognscenter) med tilhørende afdelinger i flere sydjyske byer og Skjern Bremser med afdelinger i henholdsvis Skjern og Christiansfeld samt Skelhøje Vognfabrik indgået aftaler om fremtidig servicering af Meillers produkter. Der er dog flere på vej, men indtil aftalerne er underskrevne vil man ikke løfte sløret for hvilke partnere, der er tale om.
For at være på forkant med udviklingen har ScanBalt allerede bestilt 50 nye tippeladskærrer samt 400 tippeladstrailer til levering på det danske og det baltiske marked i løbet af 2008.