Denne gang er der virkelig plads til at vokse
Brian Pedersen har ti års jubilæum som ejer af Auto Bude og virksomheden er netop flyttet til større domicil for tredje gang i løbet af de ti år
Af Finn Bjerremand
Det er nu godt ti år siden, at vognmand Brian Pedersen gik ind og overtog det gamle Vejlefirma Auto Bude.
Virksomheden blev stiftet helt tilbage i 1950 af Svend Ibsen, der udførte lokal kørsel i Vejle området. I 1991 blev firmaet solgt med to tilhørende biler til Orla Pedersen. I 1996 overtog Brian Pedersen så virksomheden.
Det skete på et tidspunkt, hvor ”flåden” bestod af to kassevogne og en mindre lastvogn. Garagen i Ørstedsgade inde i Vejle Midtby var omdrejningspunktet, mens det administrative blev klaret hjemme i Brian Pedersens bolig i Hedensted.
Brian Pedersen indså, at han hurtigt måtte have sig et nyt firmadomicil og flyttede derfor virksomheden til DTC, hvor pladsen dog hurtigt viste sig at være for trang.
Byggede selvI stedet valgte vognmanden selv at bygge et helt nyt domicil, som blev indviet den første juni i 2001.
Undervejs var virksomheden i begyndelsen af 2001 blevet omdannet til et aktieselskab, hvor Brian Pedersen er indehaver af samtlige aktier. I løbet af 2004 – 2005 blev domicilet på Islandsvej for småt, så det første spadestik til et helt nyt og meget større byggeri blev taget i 2006.
Seks år efter at AutoBude sidst flyttede til nyt, har virksomheden nu igen fået nyt domicil. Denne gang skulle der være plads nok forsikrer Brian Pedersen.
Grunden er på 33.000 m2 mens byggeriet er på 5600 m2, hvor der både er administration i to etager, samt en omlæsningsterminal og et lagerhotel.
Enorm udviklingDirektør Brian Pedersen siger til Danmarks Transport-Tidende, at hans virksomhed har gennemgået en rivende udvikling de sidste ti år, og det ser ikke ud til lige at stoppe.
- Hvis vi får brug for mere plads, så har jeg allerede købt nabogrunden på 13.000 m2. Den er dog ikke hegnet ind endnu fortæller Brian Pedersen og tilføjer:
- Nu har vi faciliteterne til det som vi altid har gjort. Nemlig at læsse om og opbevare gods, sådan som kunderne gerne vil have. Tidligere gjorde vi det alligevel. Vi havde blot ikke de optimale forhold med den nødvendige plads, så det kunne gøres effektivt.
- Det nye lagerhotel anvendes da også i stor grad til opbevaring af råvarer for kunder. Når godsmodtagerne så har behov for nye råvarer kontakter de os, hvorefter vi sørger for at råvarerne bliver leveret, siger han. For at kunne servicere kunderne optimalt har omlæsseterminalen, som Brian Pedersen kalder fragtcentralen, åben døgnet rundt.
Der åbnes kl. 23 søndag aften og så er der åben helt frem til fredag aften ved samme tid.
- På den måde kan såvel vore egne vogne som fremmede vogne, der kommer på terminalen bliver læsset af eller på døgnet rundt.
Kan højst køre 85 km/tAutoBude A/S har selv 38 køretøjer, der spænder lige fra små budbiler op til seksakslede 48 ton vogntog. Brian Pedersen fortæller, at han har visse regler for hvordan hans køretøjer skal være.
- Vi søger at købe køretøjerne så de passer til opgaven, og når det gælder udvælgelsen af mærker, så tager vi i vid udstrækning hensyn til faktorer som chaufførønsker, servicemuligheder, leveringstider og pris.
Alle AutoBudes lastvogne bliver sat til en maksimal tophastighed på 85 km i timen og køretøjerne under 3500 kg totalvægt begrænses til at kunne køre 130 km i timen.
- Det får jeg somme tider kritik for af chaufførerne, men det kan ses på brændstofforbruget, hvis der køres hurtigere, siger Brian Pedersen.
Ud over egen vognpark beskæftiger AutoBude A/S også knap en snes fremmede vogne hver eneste dag.
Medarbejderstyrken tæller 60 personer inklusiv administrationen.