23948sdkhjf

Eimskip udvider atter rutenettet

Det islandsk ejede rederi indsætter 16. maj et fryseskib i fast rutefart mellem Hirtshals, Klaipeda i Litauen og Skt. Petersborg. Dermed er der åbnet op for en fast godsrute fra Hirtshals til Baltikum og Rusland.

Det islandsk ejede rederi indsætter 16. maj et fryseskib i fast rutefart mellem Hirtshals, Klaipeda i Litauen og Skt. Petersborg. Dermed er der åbnet op for en fast godsrute fra Hirtshals til Baltikum og Rusland.



Morten Neve Jensen, Branch Manager, Eimskip Danmark i Hirtshals, siger til Danmarks Transport-Tidende:

- Det specielle ved ruten er, at Eimskip har egne terminaler i Hirtshals og Skt. Petersborg . Det er meget vigtigt, at vi kan kontrollere transporten fra dør i Danmark til levering til dør i for eksempel Moskva. På den måde undgår vi unødige problemer og ventetid i havnene.

- Den nye rute er først og fremmest tiltænkt fødevareindustrien – især dansk fiskeindustri, som har sin tyngde i Nordjylland og ned langs den jyske vestkyst. Vi ved behovet for en fast forbindelse fra Hirtshals til Baltikum og Rusland er der, for der går ikke andre fragtruter med frysegods ud fra Hirtshals, og både fiskeindustrien og den øvrige fødevareindustri har i en årrække ventet på denne forbindelse som genvej til Baltikum, Ukraine og Hviderusland.

Undgår lagerproblemer

Eimskip har i tiden op til lanceringen af den nye godsrute gennemført markedsundersøgelser hos rederiets danske kunder:

- Vi ville først og fremmest vide, hvilke mængder og hvor ofte, siger Morten Neve Jensen, - og det har vist sig, at der er meget gods, både til Baltikum og til Rusland. Landtransport kan ikke betale sig, for russiske kunder køber ofte ab lager og så skal de selv til at stå for transporten, hvilket kan være svært i dagens pressede marked. Med Eimskips faste rute kan fødevareproducenterne være sikre på at kunne opnå et regelmæssigt flow af varer, og undgå lagerproblemer, fordi varerne hober sig op.

Skibet, der indsættes på den nye rute, er et sideport fryseskib. – Vi satser meget på den skibstype, tilføjer Morten Neve Jensen, - fordi skibene er meget fleksible. Hvis transportbehovet er stort, kan vi hurtigt sætte 2-3 skibe ind på ruten, og falder godsvolumen igen, kan de omgående flyttes over på andre ruter. Og så er de specielt velegnede til returgods fra Baltikum og Rusland. Vi råder i dag over 12-14 sideportskibe, - tre nybygninger er allerede leveret, - der leveres yderligere to i år og et i begyndelsen af 2008. Skibene har en lasteevne på 2.600 ton, og vi regner med at flytte omkring 72.000 ton frys på årsbasis.

Investering i frysehus

- Vi har endvidere planer om snart at investere i både frysehuse og lagerfaciliteter.

Hele projektet er et led i Eimskips vækst- og udviklingsstrategi i Baltikum og Rusland samt i rederiets overordnede satsning, der går ud på at skabe den Totale Reefer Chain understreger Branch Manager Morten Neve Jensen

Eimskip tilbyder tre faste månedlige afgange fra Hirtshals til Klaipeda og Skt. Petersborg. Desuden er det planen, at fryseskibet lejlighedsvis også skal anløbe Liepaja og Kaliningrad.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.065