Islandsk rederi med ambitioner
- Den fremtidige vækst skal sikres både gennem opkøb af nye interessante virksomheder samt ved videreudvikling af vore egne kerneaktiviteter, understreger direktør Steen Osorio, Samskip Danmark A/S
Af Birgit Frisch Simonsen
Samskip er resultatet af en fusion mellem Jonar Transport A/S, Andersen & Jensen aps, Danish Cargo System og det islandske rederi Samskip A/S. Fusionen blev gennemført i 2002, og Samskip havde dengang haft egne kontorer i Danmark siden 1995. Jonar Transport blev startet i år 2000 af Steen Osorio, 43, med en baggrund fra blandt andre Mahé og LEP International og med et godt erfaringsgrundlag fra rederivirksomhed, oparbejdet via flerårigt ophold på den atlantiske vulkanø. Steen Osorio er i dag direktør for den samlede virksomhed i Danmark.
- Samskip blev grundlagt i 1943 som et kooperativt rederi. Deraf navnet, der stammer fra det islandske ord for kooperativ: samband. Virksomheden ændredes i 1991 til et aktieselskab med navnet Samskip hf, hvor Samband ejede 85 procent af aktiekapitalen. I 1993 gennemførtes en omfattende rekonstruktion, hvor antallet af skibe blev reduceret fra 10 til fire, og 35 procent af personalet skåret væk. De ikke indtægts-bærende aktiviteter blev solgt fra, ledelsen udskiftet og nye ledelsesværktøjer implementeret.
Utvetydig fremgang- Omstruktureringen var en klar succes, fortsætter Steen Osorio. - Aktiekapitalen blev forøget og solgt til nye investorer. Og lige siden har vi haft konstant fremgang med etablering af flere end 50 kontorer over hele verden samt videreudvikling af virksomhedens aktiviteter, så vi i dag fremstår som en international transportudbyder grundlagt på fire hjørnesten.
- Den største del af firmaet rent omsætningsmæssigt er nok Multimodal Container Logistics, der er vokset frem fra 2002 til 2007. Aktiviteterne omfatter transport af containere på landevej, jernbane og søtransport i et forsøg på at kombinere os frem til de absolut bedste, hurtigste og sikreste transportløsninger for kunderne.
- Som eksempel kan nævnes det ugentlige anløb af Ålborg Havn. Ruten har – når det drejer sig om søfragtsløsninger til resten af Europa - bragt de nordjyske producenter tættere på markedet, da de har fået forbindelse til en række interessante destinationer, herunder eksempelvis Klaipeda og Ventspils i Baltikum og Hull i England, - og vi er blevet godt modtaget af de nordjyske im- og eksportører.
Reefer til fiskeindustrienSamskip er specialister på reefer transporter.
- Vi har oparbejdet en professionel reefer-afdeling til transport af forgængelige madvarer såsom fisk, frugt, grønsager og andre landbrugsprodukter. I dette segment udgør transport af fisk hovedparten af godset, lyder det også fra Steen Osorio. – Erfaringsgrundlaget har vi indhentet gennem 75 års arbejde med netop den type transportopgaver, og her arbejder Samskips globale netværk og strategisk placerede frysehuse i høj grad til gavn for kunderne.
- Vi har afdelinger på det europæiske fastland, Storbritannien, Skandinavien, Asien og Nord- og Sydamerika, og er et af verdens førende reefer-rederier med serviceydelser inden for reefer transportløsninger, konventionelle reefertransporter og reefer container transporter.
- Endelig tilbyder vi 3. parts logistik – hvor vi fra Danmark går ind tidligt i forløbet og koordinerer transporten af varer, der måske aldrig skal bruges i Danmark, men i et helt tredje land.
Unik transportformKonventionelle reefer transporter udføres hovedsageligt fra Norge, Island og Shetlandsøerne til det europæiske fastland, Storbritannien, Skandinavien, Baltikum og Rusland med hovedvægten lagt på Nord Atlanten, hvor Samskip har 10 reefer skibe i fast rutefart.
På segmentet transport af reefer containere er Samskip suveræn: Godset transporteres i Coolboxx Containere på 45 ft og en intern længde på 13,28 . Det gør det muligt at stuve 33 Euro-Paller, som igen går op i de traditionelle 13,6 m reefer trailere. Vi har en moderne flåde af reefer skibe, der regelmæssigt besejler havne i Nordatlanten, Nordsøen og Det Baltiske Hav.
Island og FærøerneRederiets næststørste segment er Island og Færøerne. - Det er historisk begrundet, forklarer Steen Osorio, - for det var der vi startede i sin tid. Og selvom vi har haft den primære vækst på intra-europæiske containeraktiviteter, så udgør omsætningen på Nord Atlanten, det vil sige Island og Færøerne, selvfølgelig stadig en meget stor del af den totale virksomhed.
- Vi har fire skibe i fast rotation, der med direkte anløb forbinder Island og Færøerne med Storbritannien, det europæiske fastland og Skandinavien. Som basis for aktiviteterne har vi bygget et teknisk helt up-to-date logistikcenter på 27,000 kvadratmeter i Reykjavik, hvor vi kan lagre tørgods, dybfrost, drikkevarer, kemikalier samt olieprodukter fortrinsvis til det islandske hjemmemarked, og containerterminaler i Holtabakki, der tjener som transithub for Samskip gods til og fra Island og Færøerne. Samskips lagre og frysehuse ligger i øvrigt på samme terminal.
Reefer centre og lagreFrysehuskapaciteten har Samskip udvidet kraftigt – det har været nødvendigt for at klare sig i kapløbet om kunderne. - Vi er i dag godt rustede til at lagre frysegods, fortæller Steen Osorio, idet vi har frysehuse i Ijmuiden, Rotterdam, Kollafjordur (Færøerne), Ålesund og Reykjavik, der sammenlagt rummer små 100.000 tons. Af disse fryseanlæg er Ijmuiden i Holland det største med en kapacitet på 40,000 tons alene.
SpeditionSamskip i Danmark adskiller sig fra en række tilsvarende rederier på forwarding aktiviteterne Steen Osorio forklarer: - Vi repræsenterer Ocean Express Ltd. på agentbasis i Skandinavien, Baltikum og Rusland. Ocean Express Ltd., der er et NVOCC, transporterer årligt rundt regnet 50.000 containere til Sydamerika og Caribien. Vi er meget konkurrencedygtige på priserne, for når vi jonglerer med så store tal, får vi en god forhandlingsposition og dermed også lavere priser. - Og selvom vi er mest kendt for luft- og søfragt til Island og Færøerne, tilbyder vi også kunderne luft- og søfragt til resten af verden.
- I Århus Havn har vi 3.000 kvadratmeter lager med egen besætning inden for ISPS-hegnet, hvilket gør, at vi er en attraktiv samarbejdspartner for kunder, som skal have lastet eller tømt deres containere, da de sparer kørsel af containerne til eksternt lager. I København har virksomheden 1.000 kvadratmeter lager.
- Fra 2002 til 2007 har udviklingen for Samskip globalt - men også for Samskip Danmark - kun gået én vej, - og det er fremad. Siden 2002 har vi i Danmark mere end tredoblet omsætningen, og vi forventer, at trenden vil fortsætte.
- Den fremtidige vækst skal sikres både gennem opkøb af nye interessante virksomheder samt ved videreudvikling af vore egne kerneaktiviteter, understreger Steen Osorio, der i øjeblikket er i gang med en MBA i Shipping og Logistics. – Det er en to-årig lederuddannelse på Copenhagen Business School, som jeg varmt kan anbefale til alle, der har lyst til at udvide horisonten inden for shippingbranchen.
Samskip er i dag opbygget på en enkel ledelsesstruktur: Alt hvad der har med Island og Færøerne at gøre, sorterer under CEO Asbjörn Gislason i Reykjavik, mens de globale aktiviteter – det vil sige resten - styres af Michael F. Hassing, tidligere CEO i Mærsk UK.
Der er 32 medarbejdere i Danmark og en omsætning i 2006 på 100 millioner danske kroner. Den globale omsætning nåede sidste år op på 600 millioner USD, mens antallet af medarbejdere world-wide er anslået til 1.400. Samskip ejes af et privatejet holdingselskab med hjemsted i Reykjavik.