23948sdkhjf

Nu vil havnene have flere investeringer

De danske havne har selv et stort investeringsprogram, men bedre veje og jernbaner til havnene kan spare danskerne for store udgifter til forurening, uheld, støj og trængsel, mener Danske Havne på baggrund af ny COWI-rapport.

De danske havne har selv et stort investeringsprogram, men bedre veje og jernbaner til havnene kan spare danskerne for store udgifter til forurening, uheld, støj og trængsel, mener Danske Havne på baggrund af ny COWI-rapport.



- Hvis mere gods kommer ud at sejle, belastes motorvejene mindre, siger Uffe Steiner Jensen, formand for Danske Havne. ”Investeringer i veje og jernbaner til havne vil være en fordel både for miljøet og for samfundet. Faktisk går de omkostninger, der spares, lige op med udgifterne til investeringerne. Så det er økonomisk fornuftige investeringer.

COWI A/S har for Danske Havne udarbejdet en rapport, og beregningerne viser, at der er behov for investeringer for ca. 1,5 milliard i bedre veje og jernbaner til havnene. Det er langt billigere end nye motorveje og broer, som frem mod 2030 skønnes at koste op mod 100 milliarder kroner, fremgår det.

Det kan betale sig

Samtidig viser det sig, at investeringer til havnene også finansielt kan betale sig, hvis det betyder, at investeringer i nye motorveje og broer kan udskydes med blot ét år. Denne besparelse kommer altså oven i de sparede eksterne omkostninger.

- Havnene selv investerer i disse år mange milliarder kroner i nye kajer, bassiner og kraner. De forbereder sig på fremtiden, fordi godsmængderne ventes fordoblet inden 2030. For at trafikken på motorvejene ikke går fuldstændig i stå, skal de forskellige transportformer spille bedre sammen. Derfor er det nødvendigt med flere investeringer - også i veje, tunneller og jernbaner til havnene. Det er en offentlig opgave, og det kan betale sig, siger Uffe Steiner Jensen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062