ITD: Tilskud til miljøvenlige lastbiler
Vognmandsorganisationen ITD kræver nu, at Danmark følger Tysklands eksempel og indfører statsstøtte til anskaffelsen af miljøvenlige lastvogne.
Baggrunden er at Tyskland vil indføre en miljøstøtteordning, der giver tilskud til køb af de miljøvenlige Euro5 lastvogne.
- Den tyske miljøstøtte er en rigtig god ide, men det er den kun, når alle transportører i EU får adgang til støtte. Vi gør og vil fortsat meget gerne gøre en indsats for et renere miljø i hverdagen, men miljøstøtte skal være ens og gælde for alle i EU. Vi må derfor have en tilsvarende ordning herhjemme, siger ITD’s formand Mogens Therkelsen, H.P. Therkelsen A/S.
ITD påpeger at miljøstøtten til de tyske vognmænd er konkurrenceforvridende. Men EU-Kommissionen har godkendt støtteordningen og derfor er den eneste løsning, at Danmark indfører en tilsvarende ordning.
- Jeg beder vore danske politikere om at indføre samme miljøordninger som i Tyskland, og vi anmoder om, at sagen tages op i EU, siger ITD’s formand, direktør Mogens Therkelsen, Padborg.
Dansk betalingBaggrunden for ITD’s krav, der følger tilsvarende krav fra FDL og DTL, er at danske eksportvognmænd reelt kommer til at betale en del af den tyske statsstøtte. Tyskland finansierer nemlig miljøstøtteordningen og en samtidig nedsættelse af vægtafgiften på lastvogne med en forhøjelse af mauten på ni procent. Det svarer til omkring 8,25 øre per kilometer og det vil koste danske eksportbiler omkring 40 millioner kroner om året.
De tyske vognmænd har udsigt til statsstøtte for i alt 250 mio. euro, hvilket svarer til knap to milliarder danske kroner.
- Der er tale om en ulige og unfair behandling af andre landes vognmænd, når kun de tyske transportører får del i kompensationerne, fastslår Mogens Therkelsen.