23948sdkhjf

Nu kommer CASS!

Godt nok fylder de små markeder i Baltikum ikke stort inden for international luftfragt – men procedurerne er overalt de samme.

Godt nok fylder de små markeder i Baltikum ikke stort inden for international luftfragt – men procedurerne er overalt de samme.



Af Herbert Nielsen

Derfor vil det sikkert glæde mange, også danske agenter og fragtkøbere, at IATA’s hovedcenter nu har godkendt, at CASS Nordic introducerer sit afregningssystem til også at omfatte Estland, Letland og Litauen. Det betyder stærkt lettede arbejdsgange med fakturering og afregning, sikkerhed for betalingerne i kreditperioden samt endelig også adgang til de kendte statistikmoduler, der for første gang vil give et sikkert billede af speditørers og luftfartsselskabers stilling i de enkelte markeder.

Selvom tilladelsen nu er givet og beslutningen truffet, vil der dog endnu lidt tid, før opstarten og lanceringen finder sted. Det handler om en række formalia og juridiske aftaler, så CASS ventes at være i luften i Baltikum lige efter sommer.

Voksende markeder

I alt ventes de tre baltiske markeder at vokse med 4.3 procent årligt i perioden 2006-2012, siger en analyse foretaget for Lufthansa Cargo.

I 2006 genererede de markeder samlet 5,188 tons eksport-luftfragt, og det vil stige til omkring 7,000 tons i 2012.

Europa er hovedmodtager af den Baltiske eksport-luftfragt, med 2,905 tons i 2006, stigende med3.9 procent frem til 2012.

Størst vækst ventes i fragten til Asien, der i 2006 var på 628 tons. Den vil efter prognosen stige til ca. 900 tons i 2012, svarende til 5.6 procent pr år.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.119