23948sdkhjf

Kaliningrad som drejeskive

I den lille russiske enklave Kaliningrad ved Østersøen sker der efterhånden store ting inden for luftfarten. Og fra at være stort set isoleret ser Kaliningrad nu frem til en fremtid for luftfarts-hub!

I den lille russiske enklave Kaliningrad ved Østersøen sker der efterhånden store ting inden for luftfarten. Og fra at være stort set isoleret ser Kaliningrad nu frem til en fremtid for luftfarts-hub!



Af Herbert Nielsen

Kaliningrad ligger klemt inde mellem Polen og Litauen og har dermed ingen fast forbindelse til det øvrige Rusland. Litauens tøven med at tillade uhæmmet togtrafik gennem sit område med togvogne fyldt med de russere, man i øvrigt havde været godt tæt af i mange, mange år, gjorde en hovedvægt på lufttrafik nødvendig for Kaliningrad, og russere pendler nu frem og tilbage mellem Kaliningrad og Rusland med fly fra Aeroflot og andre operatører.

Det har ligget tungere med international flytrafik. I 2003 til 2004 fløj det modige danske selskab DAT en rute mellem København og Kaliningrad, men i sidste ende blev den lukket ned på grund af for ringe økonomi. Siden har airBaltic lanceret en slags genoptagelse af forbindelsen mellem København og Kaliningrad ved en rute fra Riga til Kaliningrad, der fortsætter mellem Kaliningrad og København. Den startede i juli, 2006 og har nu fem ugentlige afgange med Fokker 50.

Gennembrud

Men det er et gennembrud for Kaliningrad, at det lokale privatejede selskab KD Avia, Kaliningrad Avia, nu har taget et afgørende skridt mod at realisere sin forretningsplan, der indebærer en hub-funktion for Kaliningrad som hav mellem ruter til en lang række destinationer i Rusland og CIS, og ruter til destinationer i Vesteuropa.

De nye ruter, annonceret af KD Avia, går fra Kaliningrad til Samara, Tyumen, Yekaterinburg, Novgorod, Ufa, Omsk, Rostov Volgograd, og Astana.

Samtidig har selskabet også lagt en række nye vesteuropæiske destinationer på sit rutenet – flyvninger fra Kaliningrad til Amsterdam, Prague, Milan, Rome, Dusseldorf, Bruxelles, Budapest, Barcelona, London og Helsinki.

Selskabet har nu en flåde på 12 leasede Boeing 737-300 fly.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.059