Vejgods-analyse kræver opfølgning
HTS har udarbejdet en handlings-katalog som opfølgning på regeringens nye analyse af vejgodstransporten, der skal danne grundlag for en kommende godsstrategi.
Blandt punkterne i HTS’ handlingskatalog er adgang til en sammenhængende og effektiv infrastruktur og definition af trængsel og flaskehalse på EU-niveau. Desuden skal trafikpuljen opdateres, der skal være effektive kombiterminaler, samt broforbindelse over Femern Bælt.
Handlingskataloget er sendt til energi- og transportminister Flemming Hansen og erhvervsminister Bendt Bendtsen.
Desuden lægger HTS op til at afhjælpe arbejdskraftmanglen gennem en rekrutteringskampagne på tværs af transporterhvervets forskellige sektorer som havne, vejtransport, banetransport, kollektiv trafik med videre.
Af øvrige punkter i handlingskataloger er: Kampagner om færdselssikkerhed, bedre arbejdsmiljø og sundhed for chauffører. Strategi for kvalifikationer og uddannelse inden for transporterhvervet (i samarbejde mellem myndigheder og erhverv), transporterhvervets image. Generationsskifte i transportvirksomheder. Fjernelse af barrierer i forhold til tiltrækning af udenlandsk arbejdskraft.
HTS efterlyser endvidere fokus på handlingsplan om ”Innovation Danmark 2007-2010”. EU’s 7. rammeprogram om forskning. Strategi for transportforskning. Fortsat udvikling af regionale vækst- og innovationsmiljøer gennem samarbejde med myndigheder og anvendelse af regionale vækstmidler. Hertil kommer, at administrative byrder skal sættes i forhold til virksomheders konkurrenceevne. Refusion af kvælstofafgift ved brug af kvælstof (Ad-Blue) til reduktion af udledning af NOx fra lastbiler. Dobbelt regelsæt for akseltryk for danske lastbiler og busser.
- Ud over alt dette fokuserer HTS’ katalog også på adgang til kapital og bedre rammevilkår samt miljø og sikkerhed, siger HTS-direktør Michael Svane.
Bæredygtige afgifterSåledes handler det ifølge HTS på miljø-området bl.a. om Etablering af dansk tilskudsordning til investering i miljøvenlig teknologi. Kommissionen har godkendt et tysk støtteprogram til det tyske transporterhverv. Programmet afsætter (bl.a.) 100 mio. årligt til tilskud til erhvervelse af lastbiler med motorer, som lever op til miljøkravene til euro 5 og derover (og derved et højere miljøteknologisk niveau end lovgivningen foreskriver). Danmark har tidligere haft en lignende tilskudsordning. Det foreslås at etablere en tilsvarende tilskudsordning som incitament til at reducere udledning af CO2 inden for transporterhvervet.
Desuden gør HTS opmærksom på, at EU og den danske regering har opstillet en målsætning om, at biobrændstoffer i 2020 skal udgøre en markedsandel på mindst 10 procent af brændstofferne til transport. Det foreslås, at en energimæssig bæredygtig udvikling inden for transporterhvervet følges op af en økonomisk bæredygtig udvikling, som bygger på afgiftsmæssige incitamenter til øget brug af biobrændstof inden for transporterhvervet.
Stærk markedsovervågningMen det er ligeså vigtigt at have fokus på adgang til kapital og bedre rammevilkår. Derfor foreslås det at udvikle en transportstatistik, som skal give et billede af transportsektorens økonomiske udvikling på tværs af branche- og sektorspecifikke opdelinger. Transportstatistikken skal være et centralt led i en løbende markedsovervågning og dataindsamling om politiske og økonomiske rammevilkår og udviklingstendenser inden for transporterhvervet. Til illustration kan nævnes den netop offentliggjorte energistatistik, som er blevet til i et samarbejde mellem Energistyrelsen og Energi Industrien, og som tager udgangspunkt i en opgørelsesmetode baseret på talmateriale fra Danmarks Statistik.
Samtidige bør alle nye lovgivningsmæssige initiativer (af national lovgivning eller EU-lovgivning) inden for transportområdet ifølge HTS undergives en grundig vurdering af de økonomiske konsekvenser, som den påtænkte lovgivning påfører transporterhvervet. Det er nødvendigt at sikre en særskilt stillingtagen til proportionaliteten og omfanget af de økonomiske konsekvenser, som nye lovgivningsmæssige initiativer får for transporterhvervet.