Med Nord Atlanten i centrum
- Siden 2003 har det islandske rederi Eimskip – der har dansk hovedkontor i Århus - fordoblet sin omsætning, og i dag transporteres årligt 3 millioner tons på verdensplan af Eimskips egen flåde.
Af Birgit Frisch Simonsen
Eimskip Danmark A/S har hovedkontor i Århus og afdeling i Hirtshals. Rederiet er et datterselskab af det islandske containerrederi Hf Eimskipafélag Íslands i Reykjavik.
Det islandske rederi, der så dagens lys i 1914, embarkerede i 2004 på en aggressiv opkøbsturné.
– Vi startede med at købe det norske rederi, CTG (Coldstores Transport Group), der var koncentreret om transportaktiviteter på Nord Atlanten, fortæller Sigurdur Orri Jonsson, 30 år og direktør for det danske selskab fra 16. januar 2006.
- I 2006 kom turen til det baltiske rederi Kosiu Linjii, og i 2007 købte vi 65 procent af Container Ships, et finsk familieejet containerrederi, specialiseret i Short Sea transporter mellem Syd- og Vesteuropa og Baltikum. Container Ships var især attraktivt, fordi ledelsen altid havde lagt meget vægt på både at eje og drive egne terminaler, - hvilket var en af grundene til, at rederiet passede så godt ind i Eimskips fremtidsplaner.
- I november 2006 lagde vi billet ind på og købte Atlas Cold Stores – en kæde med 53 frysehuse fordelt over hele USA, og i 2003 grundlagde vi Eimskip Reefer Logistics, der tilbyder totale transportløsninger – det vil sige hele processen fra transport med skib/lastbil til opbevaring i frysehus. Så i dag er vi et One Stop Shopping rederi leveringsdygtige i alle typer transporter men med særlig ekspertise inden for temperaturkontrolleret fragt. Og vi er faktisk verdens største frysehusoperatør med over 100 frysehuse verden over.
- Siden 2003 har Eimskip fordoblet sin omsætning, fortsætter Sigurdur Orri Jonsson. – I dag transporteres årligt 3 millioner tons på verdensplan af Eimskips egen flåde. Aktiviteterne indbragte i 2006 et resultat på 106 millioner Euro. Der blev ydermere i 2006 flyttet 60.000 TEU på speditørbasis. Vi registrerede i 2006 en total omsætning på 1,1 milliarder EURO med godt 9.500 medarbejdere globalt.
Gateway til EuropaJonsson: - Fra 1914 til 2001 var Eimskip i Danmark repræsenteret af DFDS, men i 2001 ophørte samarbejdsaftalen. Eimskip etablerede sig i Danmark med hovedkontor i Århus, afdeling i Hirtshals og 40 medarbejdere i alt - fordelt med 23 i Århus og 17 i Hirtshals. Man valgte Hirtshals, fordi grundsubstansen i transportaktiviteterne er fisk, og Hirtshals traditionelt har en professionel indgangsvinkel til håndtering af fødevarer fra havet.
- I 2004 købte Eimskip det færøske rederi Faroe Ships. Baggrunden for det opkøb var, at Danmark historisk set var Færøernes gateway til og fra Europa, og at vi efter en satsning med egen afdeling i Thorshavn ønskede at købe os en bedre plads i markedet. Set i bakspejlet er fusionen gået godt – stort set – og vi har fået den nødvendige øgede volumen samt forbedrede bedre service og et godt greb i markedet i det hele taget. Derudover opererer vi nu med større skibe, hvilket har nedsat transittiden mellem Danmark og Færøerne til cirka to døgn.
I dag er der i alt 170 medarbejdere på Færøerne, der har omkring 45.000 indbyggere. Eimskip fragter cirka 50 procent af godset til og fra øgruppen i Nord Atlanten, mens resten er fordelt mellem Samskip og Blue Water.
Der transporteres årligt omkring 120.000 tons gods fra Danmark til Færøerne, hvoraf cirka halvdelen er fødevarer fra EU. Kun omkring 60.000 tons (fisk) sejles fra Færøerne til Danmark, og størstedelen videreeksporteres umiddelbart til sydligere himmelstrøg.
Oprindelig profil- Vore nuværende aktiviteter er i høj grad et produkt af Eimskips oprindelige profil, nemlig transport af fisk fra Island til Europa, Færøerne, USA og Canada, fortsætter Sigurdur Orri Jonsson.
- Det var shortsea and reefer (temperaturreguleret) fragt, som er et højt prioriteret område hos os. Vi satser meget på shortsea and reefer, fordi vi igennem en årrække har igennem en årrække har oparbejdet den nødvendige viden og erfaring på området, - hvilket kommer vore kunder til gode.
- Vi er for eksempel også det eneste rederi på Nord Atlanten, der har investeret i reefer sideport-skibe, hvilket vil sige skibe med port i siden, specielt konstrueret til transport af pallegods. Vi opererer i øjeblikket 18 af den type skibe, og har seks nye reefer sideport-skibe i ordre.
- Skibene bygges i mindre enheder i Polen og samles i Norge – det er desværre for dyrt at få bygget op fra bunden i Skandinavien. Så det er helt normalt, at polske eller kinesiske værfter fremstiller elementerne, der så samles i Skandinavien. De første tre er allerede leveret og indsat hovedsageligt på Nord Atlantiske ruter som semilinere med faste anløbshavne i Danmark, Norge, Grimsby (England) og Velsen (Holland). De næste tre leveres formentlig midtsommer, efterår og begyndelsen af 2008.
Tre rederier- Eimskip har fra første færd haft sit primære fokus på shortsea and reefer samt container aktiviteter på og omkring Nord Atlanten. Sådan ser vi også på det i dag, selvom interesseområdet via købet af 65 procent af Containerships og hele Kosiu Linjii er udvidet til også at omfatte de baltiske lande. I dag fungerer Eimskip både som selvstændigt rederi samt som agent for de opkøbte rederier, Containerships og Faroe Ships. Hovedvægten er stadig lagt på de grundlæggende serviceydelser, men nu satses der også på ekstraydelser som oplagring i frysehus samt landevejstransport i kombination med skibsfragterne.
- Eimskip sejler med ugentlige afgange gods mellem Århus og Island, Boston og Richmond i USA samt Halifax og New Foundland i Canada, mens Faroe Ship anløber Hirtshals og Århus også på ugentlig basis. Containership forbinder Århus med Skt. Petersborg og Helsinki – også med ugentlig afgang. Her opererer vi et skib med 750 TEU, og det er for småt. Rusland og Finland er begge kraftige vækstområder. Den eksisterende kapacitet dækker ikke behovet, og vi forventer en fordobling af aktiviteterne inden for en relativt kort årrække, understreger Sigurdur Orri Jonsson.
- Eimskip Reefer Logistics, der blev etableret i 2003, er ved at få mere vind i sejlene, fortæller rederidirektøren. – Der er nu tre medarbejdere beskæftiget med at servicere kunderne med totale transportløsninger fra afskibningshavn med reefer og derefter lastbil til slutdestination – eventuelt suppleret med oplagring i frysehus. I dag er frysehuskapaciteten i USA og Holland tilsammen 10 gange så stor som i Island. Det siger lidt om størrelsen.
Fortsat vækststrategi- Vi er besluttet på at fortsætte vor vækststrategi, siger Sigurdur Orri Jonsson.
- Og vi vil være markedsleder på totaltransporter på Nord Atlanten, og vi vil være markedets foretrukne samarbejdspartner på shortsea og temperaturregulerede transporter til Europa, Baltikum og Rusland. Vi ønsker at gå ind i starten af transportkæden og være med helt frem i processen, når godset afleveres til modtageren.
- Vi satser på organisk vækst på de transportområder, hvor vi mangler kapacitet i dag. Vi kigger os stadig omkring, men er først og fremmest opsatte på at maksimere synergieffekterne af de opkøb, vi allerede har foretaget. Det er vort primære fokus, siger han.