23948sdkhjf

Havnene er også transportcentre

De danske havne investerer for milliarder i øjeblikket. Siden 2001 er der investeret ikke mindre end 5,4 milliarder kroner i nye kajer, bassiner og kraner. 1,3 milliarder investeres i år – det højeste nogensinde. Og havnene udbygger deres rolle som transportcentre

De danske havne investerer for milliarder i øjeblikket. Siden 2001 er der investeret ikke mindre end 5,4 milliarder kroner i nye kajer, bassiner og kraner. 1,3 milliarder investeres i år – det højeste nogensinde. Og havnene udbygger deres rolle som transportcentre



Af Finn Bruun

De danske havne er betydelige centre for distribution af gods og betoner mere og mere sin position som egentlige transportcentre, og selv om de ikke har samme definition på et transportcenter som Foreningen af Danske Transportcenter, så arbejder havnene målrettet efter samme mål

Konsulent i Danske Havne Jakob Svane, understreger, at mange havne allerede i dag er transportcentre, som binder de forskellige transportformer sammen, og flere og flere havne arbejder på at udbygge f.eks. parkeringsfaciliteterne for lastbiler og etablere andre serviceydelser for landevejstransporten.

- Det er et koncept, som mange havne er godt i gang med at udvikle. Målet er at binde infrastrukturen sammen så det er lettere for lastbilerne at komme til og fra havnen, siger Jakob Svane.

- Men pointen er, at det er meget store godsmængder, der går over havnene. Der distribueres virkelig meget fra havnene. Så meget, at man i sammenligning med kombi-terminaler som Taulov og Høje Taastrup, hvor der jo også sker et modal-skift ligesom i havnene, kan konstatere, at de mængdemæssigt ikke er større end en mellemstor dansk havn.

TetraPlan har for havnene udarbejdet et overslag, der vurderer, at godsomsætningen I Høje Taastrup til at være 1.1 mio. tons omsat i kombiterminalen. Desuden er det vurderingen, at omsætningen i kombiterminalen i Taulov Transportcenter er på ca. 700.000 tons. Derimod var godsomsætningen i Århus Havn på over 12 mio. tons i 2006 mens den i Aabenraa Havn var over 1,7 mio. tons i 2006. Omsætningen i Aabenraa havn er altså ca. lige så stor som de to kombi-terminaler tilsammen.

P-pladser og terrorsikring

Havne om Kalundborg og Hirtshals er langt fremme med sikre P-pladser til lastbiler og Jakob Svane vurderer, at det er noget man er i gang med i mange andre havne.

Det hænger til en vis grad også sammen med terror-sikringen, hvor de danske havne er meget langt fremme. Der er stadig nogle hvor man endnu ikke er færdig med terror-øvelser. Men ellers kan de fleste melde klar, og Jakob Svane peger i den forbindelse på, at lastbilerne nyder langt større sikkerhed på havnene, end ude på landevejene i al almindelighed.

Kæmpeinvesteringer

De milliard-store investeringer i udvikling, som havnene foretager i disse år, opleves af formanden for Danske Havne og borgmester i Fredericia, Uffe Steiner Jensen, som en bekræftelse på de effektive danske havnes tro på fremtiden:

- Det viser, at de danske havne er parate til at tage udfordringerne på sig. Store investeringer er nødvendige, for godsmængderne ventes fordoblet inden for de næste 20-25 år. Havnene har afgørende betydning for at fremtidens godstransport kan afvikles effektivt og økonomisk fornuftigt til gavn for samfundet, siger han.

Havnene er også blevet spurgt om, hvilke planer og forventninger de har til investeringer i fremtiden. Her var svaret, at der er planlagt investeringer for over 8 milliarder kr. i den nærmeste fremtid. Dertil kommer forventninger om investeringer på yderligere et tocifret milliardbeløb i perioden frem til 2025.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063