Havne i fuld gang med ny sikring
Nyt EU-direktiv kræver at hele havneområdet risikovurderes
Af Lars Lassen
Da de danske havne blev ’terrorsikret’ efter FN’s globale regler ifølge den såkaldte ISPS-kode i 2004, kunne havnene i vid udstrækning bestemme hvilke faciliteter, der blev sårbarhedsvurderet, og hvor der blev udarbejdet efterfølgende sikkerhedsplaner.
Dermed kunne de danske erhvervshavne nøjes med at bruge kræfter og penge på de faciliteter, der blev anvendt i forbindelse med international trafik.
Men det var ikke nok for EU-Kommissionen, der allerede i efteråret 2005 udsendte en direktiv om bedre havnesikring.
Her pålægges havnene at inddrage hele havneområdet i deres sårbarhedsvurderinger for at sikre overordnet helhedsvurdering af havnens sårbarhed.
Derfor er danske havne i øjeblikket i fuld gang med at gennemføre nye sårbarhedsvurderinger og eventuelle tilføjelser til de eksisterende sikringsplaner. En proces, der skal være afsluttet inden 1. juli, hvor de nye regler træder i kraft.
- En række havne er allerede godkendt efter de nye regler, mens andre har gennemgået processen med sårbarhedsvurderinger og udarbejdelse af sikringsplaner, der nu behandles administrativt i Kystdirektoratet. Så tingene foregår i god ro og orden denne gang, siger havneinspektør Lasse Nielsen, Kystdirektoratet.
Han forventer ingen optræk til panik denne gang i modsætning til 2004, hvor Kystdirektoratet måtte hente forstærkning udefra for at nå at godkende sårbarhedsvurderinger og sikringsplaner for de omkring 80 danske erhvervshavne, der er godkendt til international skibstrafik.
Dyrere for nogenEU-direktivet betyder, at havnene skal definere havneområdet på et kort inklusive de faciliteter, der allerede er omfattet. Her skal der så foretages en sårbarhedsvurdering af hele området og de virksomheder, der er placeret her, inden der udarbejdes sikringsplaner.
- For en del havne, vil de eksisterende tiltag være dækkende og kan derfor anvendes. Det er især de havne, der sidste gang valgte at tvivle på, at myndighedernes krav stopper her og derfor valgte at inkludere langt mere end de var forpligtet til. De havne, der valgte at udpege et areal på fem meter bag kajkanten, står nu overfor langt mere omfattende tiltag, hvis de fortsat skal være godkendt, siger Lasse Nielsen.
Ro-ro terrorDe nye EU-regler, der er udmøntet i en ny bekendtgørelse om sikring af havne og havnefaciliteter, der blev udsendt sidste efterår.
EU-direktivet har fokuseret på havne med Ro/Ro-trafik og især havne med Ro/pax-trafik, fordi de anses for mere oplagte terror-mål.
I Danmark har myndighederne valgt at inkludere havne med national færgetrafik, hvis færgerne har en kapacitet på 100 passagerer eller mere, eller hvis færgerne krydser ’Rute Tango’ – altså den internationale søfartsrute gennem Kattegat, Storebælt og Femern Bælt.
Det betyder at havnene Odden, Ebeltoft, Samsø, Spodsbjerg og Tårs nu også kommer med på listen over terrorsikrede danske havne.