23948sdkhjf

Tørhavn i CMP’s baggård

Høje Taastrup Transportcenter vil være knudepunkt for container-trafikken mellem Århus Havn og Hovedstadsområdet.

Høje Taastrup Transportcenter vil være knudepunkt for container-trafikken mellem Århus Havn og Hovedstadsområdet.



Af Lars Lassen

Carlsbergs og Railions nylige aftale om at fortsætte ’øltoget’ mellem bryggeriet i Fredericia og kombiterminalen på Høje Taastrup Transportcenter har løftet humøret betydeligt hos centerforeningens formand John Halborg. Men det betyder langtfra, at ambitionerne på baneområdet er opfyldt. Tværtimod.

- Vi har et utroligt godt samarbejde med Railion Danmark, og jeg ser tegn på, at vores argumenter begynder at vinde gehør på Christiansborg, siger John Halborg, der har en fortid som vognmand og mangeårigt byrådsmedlem for Det konservative Folkeparti.

Han har med udgangspunkt i Trafikstyrelsens rapport om kombiterminaler og trafikministerens efterfølgende løfte om en løsning af problemerne omkring kombiterminalernes ejerskab inden udgangen af 2007, sendt et udkast til en fremtidig ejer- og driftsstruktur af kombiterminalen til Trafikministeriet.

- Alle er enige om, at gods på jernbane er godt, fordi det er mere miljøvenligt end lastbiler. Men jernbanen er mindst lige så afhængig af investeringer i infrastrukturen som landevejstransporten. Det er glædeligt, at man nu har afsat et tocifret milliardbeløb til forbedringer af hele jernbanenettet. Det gavner naturligvis også godsbanetrafikken. Men hvis godsbanen skal have en fremtid i Danmark, så kræver det også investeringer i terminaler, siger John Halborg, der påpeger, at det er forholdsvis beskedne beløb, der er brug for i sammenligning med det, der nu bruges på persontrafikken på jernbanen.

OOP-løsning

Grundtanken i John Halborgs plan er, at et OPP-samarbejde er en forudsætning for en positiv udvikling af jernbanetrafikken i hovedstadsområdet.

- Der er i dag ikke tilstrækkeligt økonomisk incitament til at sende mere gods med jernbanen. Blandt andet fordi man ikke betragter de kombiterminaler, som jernbanegodset skal benytte sig af som en del af infrastrukturen på samme måde, som man gør det med infrastrukturen til lastbilerne og skibenes infrastruktur. Først når det er på plads kan kombiterminalerne fungere bæredygtigt, siger John Halborg og henviser til de positive erfaringer i udlandet, hvor der er kontant politisk fokus på godsbanedriften og dermed kombiterminalerne.

- Offentlige investeringer i kombiterminalerne behøver ikke at betyde, at man udelukker private investeringer. Tværtimod – jeg er sikker på, at kombiterminalerne kunne tiltrække langt flere kunder, hvis driften blev udført af en uafhængig terminaloperatør. Her kunne eksempelvis stevedore virksomheder og rederier være en oplagt mulighed, fordi de besidder den fornødne ekspertise og kan bidrage med en optimal drift, der kan gøre driften kombiterminalerne til sunde kommercielle forretninger, siger John Halborg ivrigt.

Andre private investorer kunne være baneselskaber, transportcentre, byggemodningssamarbejdet under kommunen og endeligt transportvirksomheder på Høje Taastrup Transportcenter. Statens indskud er terminalen, mens Railion – der i dag lejer kombiterminalen af DSB Ejendomme og står for driften – kan indskyde deres materiel.

Dryport

John Halborg har naturligvis også en idé om, hvor godset skal komme fra. Det er især containere, der skal danne grundlaget for udvidelsen af forretningen. Men overraskende forventer centerforeningens formand ikke, at containerne skal komme fra den nærliggende Copenhagen-Malmø Port, CMP.

- Trafikforholdene til og fra Københavns Havn kan næsten ikke være værre, end de er i dag. De er slet ikke egnet til godstrafik, og der er ikke nogen lette løsninger. De fleste modtagere og afsendere af containere i hovedstadsområdet ligger vest og syd for København, hvor vi har en oplagt placering som hub mellem hovedstadsområdet og Århus Havn, som kun ligger tre timer væk med tog.

- Det vil være en langt mere miljøvenlig løsning, der samtidig vil løse nogen af trængselsproblemerne i København, siger John Halborg.

Plads til containere

Kombiterminalen i Høje Taastrup har ikke kapacitet til at kunne håndtere større mængder containere i den nuværende udformning. Der mangler blandt andet plads til henstilling af containere.

- Men der er afsat grundareal til en containerplads på 12.000 til 14.000 kvadratmeter. De beregninger, vi har foretaget viser, at hvis man laver et OPP A/S, hvor staten skyder terminalen ind i aktieselskabet, og de private investorer udbygger pladsen og får en kran flyttet fra Vasbygade, en samlet investering på omkring 25 millioner kroner, vil det være muligt at drive terminalen på kommercielle vilkår og skabe vækst, fortæller John Halborg.

Han mener, at Høje Taastrup Transportcenters gamle ønske om et vestvendt tilkørselsspor til jernbanenettet bør kunne inkluderes i den renovering af jernbanenettet, som regeringen har iværksat.

- Det vestvendte spor vil reducere omkostninger til rangering betydeligt og gøre banen endnu mere konkurrencedygtig, samt også her reducere miljøbelastning og trængselen på skinnerne. Selve sporet koster ikke mere end fem til ti millioner kroner, men signalsystemerne er angiveligt flere gange dyrere. Men når man nu også går i gang med at modernisere signalsystemerne på hele jernbanenettet, så bør det også kunne gøres til en mere overkommelig pris, vurderer John Halborg.

Modulvogntog

Høje Taastrup Transportcenter har for nyligt gennemført en test med modulvogntog, der viser, at de godt 25 meter lange og op til 60 tons tunge modulvogntog med lethed kan benytte transportcenteret.

- Det eneste sted, hvor der ikke er plads nok, er rundkørslen uden for Carlsberg. Men den er vi allerede ved at ændre, så modulvogntogene kan komme rundt, siger John Halborg

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.082