Desperat brug for jomfruelig jord
Skandinavisk Transport Center og Køge Havn vokser hele tiden og tiltrækker i øjeblikket så mange transport- og logistikvirksomheder til hele Køge-området, at direktør Thomas Elm Kampmann ser det som en egentlig klynge-dannelse.
Af Finn Bruun
- Interessen for både transportcentret og havnen er stor i øjeblikket. Så stor, at vi netop har byggemodnet en halv million m2 til transportcentret. Det er et tegn på, hvor desperat der er brug for jomfruelig jord til såvel transportcentret som havnen, siger direktør Thomas Elm Kampmann, Skandinavisk Transport Center.
- Arealet nåede lige at komme med som en af HURs (Hovedstadsområdets Udviklingsråd) sidste regionale handlinger inden omlægningen.
SelvforstærkendeMen det er ikke blot i center og havn, at der er interesse for arealer.
- Vi ser, at hver gang der er et areal i spil i hele Køge-området, så bliver det typisk overtaget af transport- og logistikvirksomheder. Så vores udvidelser af Køge Havn og Skandinavisk Transportcenter viser sig at have en kraftig selvforstærkende effekt. Der kommer så mange virksomheder til inden for transport- og logistik, at der faktisk er tale om en egentlig klyngedannelse, siger Thomas Elm Kampmann.
Hvem bliver den næsteHan har været med fra starten 2000-2001, hvor man blot havde en bar mark ved afkørsel 32, og hvor ordet klynge var et akademisk begreb. I dag er STC i Køge er betydelig aktør i samspil med havnen og de øvrige regionale omgivelser, og når udvidelsen er færdig i 2010 ventes man at have i alt op mod 3000 arbejdspladser.
- Vi får til stadighed henvendelse fra virksomheder – ikke mindst inden for transportområdet – om arealer, men vi kan endnu ikke oplyse, hvem der bliver den næste, siger Thomas Elm Kampmann.