Lastbil-simulatorer en ubetinget succes
TSUs nye simulatorcenter cementerer anvendelsen af simulatorer – Centret på DTC blev meget passende indviet på den internationale trafiksikkerhedsdag
Af Finn Bjerremand
Mange førere af tunge køretøjer er af den klare overbevisning, at der ikke er nogen som kan lære dem noget, og den overbevisning bliver sjældent ændret, når man vil have dem til at køre i en simulator – i hvert fald i begyndelsen
For på trods af den kraftige skepsis mod anvendelsen af simulatorer, så har den mobile lastbilsimulator ubetinget været en succes. Ibrugtagningen af den første mobile lastbilsimulator den 21. januar 2003 blev startskuddet for en højnelse af uddannelsesniveauet hos førere af tunge køretøjer, og succesen har
Været så stor, at Transportens Uddannelsesfond i maj 2005 besluttede at etablere et egentligt simulatorcenter med DTC i Vejle som hjemsted.
Plads til mereOg den 27. april kunne Direktør Magnus Købke og hans medarbejdere så tage det nye simulatorcenter på DTC i Vejle i brug.
Foreløbig råder man over to stationære simulatorer, men simulatorcenteret er bygget sådan, at der allerede er plads til, at der i givet fald kan indsættes yderligere to stationære simulatorer.
Ud over at have etableret et regulært simulatorcenter har TSU Lastbilsimulator A/S også investeret i en hel ny mobil lastbilsimulator, der skal supplere den første. Selve investeringen i simulatorerne er på ikke mindre end 14 mio. kroner, mens DTC har stået for byggeriet af hele centeret.
Ved indvielsen understregede formanden for folketingets trafikudvalg, Flemming Damgaard Larsen, V, bl.a. at det har stor betydning, om det er ratholdere eller rigtige chauffører, der sidder bag rattet. Heldigvis er 95 procent chauffører, påpegede Flemming Damgaard Larsen, at roste branchen for sit at gå foran.
Han nævnte i den forbindelse tre vigtige punkter i et samfund, der vil udvikle sig, nemlig uddannelse, forskning og transport.
75.000 på efteruddannelseDe to første kursister, som officielt prøvede det nye simulatorcenter, blev Vejles borgmester, Leif Skov og formand for Folketingets Trafikudvalg, Flemming Damgaard Larsen.
Det ”næste hold” bestod af kontorchef i Færdselsstyrelsen, Theo Rabenberg samt formand for Havarikommissionen for vejtrafikulykker, Sven Krarup Nielsen.
Med det nuværende antal lastbilsimulatorer har TSU Lastbilsimulator A/S en årlig kapacitet på ca. 5.000 kursister.
Man forventer da også stor travlhed, når ca. 75.000 chauffører i løbet af få år skal på en tvungen efteruddannelse, for at trafiksikkerheden kan blive højnet.
Vigtige datoerDecember 2001: Beslutning om køb af den første mobile lastbilsimulator bliver taget
Januar 2003: Den første mobile lastbilsimulator bliver taget i brug
Maj 2005: Beslutningen om etablering af et stationær simulatorcenter ved DTC bliver taget
maj 2006 det første spadestik tages til det nye center.
November 2006: Der holdes rejsegilde på det nye simulatorcenter
Marts 2007: Indflytning i det nye center
April 2007: Simulatorcentret tages i brug