23948sdkhjf

Hyster stærkt på vej mod toppen

Gaffeltrucken er et af de vigtigste arbejdsredskaber i den interne transport - Hyster har været med hele vejen

Gaffeltrucken er et af de vigtigste arbejdsredskaber i den interne transport - Hyster har været med hele vejen



Af Finn Bjerremand

Efter anden verdenskrig oplevede det meste at verden en kæmpeudvikling. Industrialiseringen tog fart, og manuel arbejdskraft blev på mange steder afløst af maskiner.

Hele transportbranchen bevægede sig også - fra barndom til voksenalder. Men for at transportflowet skulle kunne effektiviseres, måtte laste- og losseoperationerne også gøres hurtigere og mere effektive.

Det vigtigste værktøj i den proces blev gaffeltrucken, der den dag i dag er et af de vigtigste redskaber i mange virksomheder.

Den amerikanske gaffeltruck Hyster har været med hele vejen. Hyster blev etableret tilbage i 1929, hvor hele den vestlige verden stod over for den værste økonomiske depression man kunne tænke sig. Alligevel lykkedes det for mærket at hænge på gennem perioden med anden verdenskrig, og den vanskelige periode der fulgte efter.

I dag har Hyster 14 produktionssteder fordelt i Asien, Australien, Europa og USA. Forhandler- og servicenettet er også godt udbygget. Der er ikke færre end 600 forhandlere, som dækker 100 forskellige lande.

I Danmark er SAWO A/S i Støvring netop blev udpeget til ny importør og landsdækkende forhandler af det kendte gaffeltrucksmærke.

For at være klar til den store udfordring har SAWO A/S fået sammensat et nyt team udelukkende bestående af medarbejder med stor erfaring indenfor Gaffeltruck branchen.

Op til et halvt hundrede ton

Hysters program går lige fra den lille palleløfter op til en svær gaffeltruck med en kapacitet på 52 ton. Programmet deles i grove træk op i inhouse (også kaldet warehouse) gaffeltrucks fra 1,6 til 7 ton og i store gaffeltrucks, der dækker fra otte til 52 ton.

Der udvikles konstant på gaffeltruckene, så hvis man stadig ser gaffeltrucken blot som en art hydbrid af en lastvogn, der kører baglæns udstyret med et hydraulisk system og en mast med nogle stærke gafler, så må man revidere sin opfattelse. Sådan er det ikke længere

Alene inden for de sidste par år er der sket virkelig meget. Præcis som inden for andre faggrupper er der også mangel på dygtige truckførere, og derfor er kunderne også nødt til at tænke på forhold som ergonomi og komfort, når de anskaffer sig nye gaffeltrucks.

Mange gaffeltrucksførere tilbringer måske et helt arbejdsliv inde i et lille førerhus på en gaffeltruck med snæver plads og vanskelige arbejdsforhold.

Kører trucken udendørs hele året, er påvirkningerne endnu hårdere, for førerhusene på truckene har ikke altid været noget stort tema. Hertil kommer også forhold som støj og ikke mindste driftsøkonomi.

Det er nok ikke brændstoføkonomien der er den største udfordring, selv om det med de herskende brændstofpriser også er et parameter. Men transmissioner, der kan holde i rigtig mange år og samtidig udføre funktionen med at køre frem eller tilbage uden hårde bevægelser blot ved hjælp af en lille påvirkning af et joystick, det er nok kunsten.

Ny transmission

Det er efterhånden mange år siden, at de første transmissioner med vendegear, som det blev kaldt, dukkede op. Alligevel har Hyster netop taget en ny transmission i brug, der både er brugervenlig og meget driftsikker.

Driftsikkerheden er bl.a. opnået ved, at man ligesom på lastvogne har adskilt bagtøj med drivaksler fra transmissionen og dermed gjort hele transmissionen fri for de påvirkninger, som truckens chassis bliver udsat for.

Det skal det nu mere selvstændige chassis selv stå for på de nye trucks. På de ”gamle” modeller påvirkes både bagtøj og transmission ved bl.a. vridninger og tunge løft.

I 2005 lancerede Hyster den såkaldte Fortens gaffeltruck-serie, der ligger i klassen 2000 kg til 3500 kg, og senere kom i den mindre klasse fra 1600 kg til 2000 kg.

Herefter blev de lidt større Fortens lanceret i vægtklassen fra 4000 kg op til 5500 kg, og dette segment dækker nu helt op til en løftekapacitet på 7000 kg.

Fortens er opdelt i tre grupper nemlig Fortens Advance , Fortens Advance og Fortens. De tre grupper dækker over henholdsvis top – middle og low versioner.

Fem nøgleområder

Fortens serierne er udviklet med fokus på fem nøgleområder, nemlig produktivitet, driftsomkostninger, ergonomi, driftsikkerhed og service.

De nye Fortens skiller sig også ud fra de tidligere versioner på en række punkter som, nyt instrumentbord med display, som kan vise mange forskellige funktioner, og som kan benyttes til at indstille truckens forskellige funktioner.

Med den nye Throttle-up function kan hastigheder og samspil mellem kørehastighed og hydraulikkens hastighed styres. Et forhold der vigtigt, hvis man har brug for at få hurtige løft, mens der køres.

Rattet kan justeres som i en bil i dag. Også et forhold, der virkelig flytter hegnspæle i forhold til tidligere, når det gælder førerergonomi.

Førerhuset er udvendig forsynet med nye LED-lamper, som giver et godt lys og som holder længere. El-systemets kabler er flyttet væk fra de varme og kritiske steder i motorrummet. Det er med til at beskytte de vigtige elkabler og samtidig forlænge levetiden. Alle samlingerne på elkablerne er lavet med moderne multistik, som let kan skilles ad, og som er helt vandtætte.

Hele trucken er styret af en computer, som man kender det fra moderne lastvogne med CANBUS-styring.

Betjeningsgrebene er lavet meget brugervenlige. Med den nye Touch-control kan man fint betjene truckens funktioner med handsker på, og der er gode muligheder for at betjene funktionen alt efter om funktionen skal ske hurtigt eller langsomt.

På det hydrauliske område er der også sket en del ting. Man har indført drypfrie o-ringe ved samlinger af hydraulik-rørene, og bremserne kører nu i konstant oliebad - et system som Hyster gennem en del år har haft gode erfaringer med. Køleren er gummiophængt, hvilket forlænger levetiden betydeligt.

Stor produktion i Nordirland

En meget stor del af Hysters truck til det europæiske marked produceres i Craigavon i Nordirland. Der produceres også truck som sendes til det amerikanske marked.

De helt store gaffeltrucks, der i Hysters terminologi har en kapacitet på mere end syv ton, produceres på en fabrik i Nijmegen i Holland.

De elektrisk drevne trucks bliver produceret i Irvine Skotland, dog med undtagelse af 3.5-5.5 ton, som kommer fra USA. Hyster har desuden to fabrikker der producerer Warehouse trucks i Norditalien.

Byggeriet af fabriksanlægget i Craigavon blev påbegyndt helt tilbage i 1979, og i 1981 blev produktionen startet og står nu for en stor del af verdensproduktionen af 2,0 til 3,5 ton Hyster trucks samt trucks til det europæiske marked i størrelserne 1,6 til 2,0 og 4,0 til 7,0 ton.

Interessant nok produceres næsten 80 procent af hele trucken på fabrikken i Craigavon. Man producerer ikke motorer, hvor der kan vælges mellem motorer fra GM, Yanmar, Mazda og Cummins, ligesom det er muligt at få leveret truckene som enten el- gas- eller dieseldrift.

Hele transmissionen, der er stort kapitel for sig selv, produceres også fra bunden i Craigavon. Man skulle tro at det ville være billigere at købe transmissionsdelen hos underleverandører, da der skal et stort stykantal til for at få en høj rentabilitet i produktionen. Men transmissionen er faktisk det allervigtigste i trucken i dag, og Hysters højtudviklede transmission er måske ikke noget, man bare kan købe på markedet, som man ellers kender det fra lastvognene, hvor gearkasser ofte købes hos store specialiserede udbydere.

Delvist på samlebånd

Selve produktionen sker delvist på et samlebånd, hvor truckene kommer færdige ud i den ene ende. Inden truckene afsendes, gennemgår de en kontrol på flere punkter. Man vil have tjek på, at trucken ikke spilder olie, og der gennemføres en gennemgående funktionstest, som sikrer, at trucken nu også kan arbejde med alle funktionerne.

På fabriksanlægget i Craigavon produceres dagligt 80 til 90 trucks. Kapaciteten kan dog sættes op til 100 trucks i døgnet. Der er i alt ansat 900 medarbejdere i produktionen, hvor der køres i treholdsskift. Fabrikken har 35.986 m2 under tag, og i 2006 blev der produceret 17.607 nye trucks.

Prognoserne for 2007 siger, at der i år vil blive produceret 18.506 nye gaffeltrucks. Det er faktisk lidt færre end i 2005, hvor der var rekordproduktion med 19.230. 2005 blev dog overgået af 1995, hvor produktionstallet var helt oppe på 19.670.

Når produktionskapaciteten ikke udnyttes fuldt ud, skyldes det, at man leverer en del til det amerikanske marked, der ikke længere kører helt så hurtigt.

På verdensplan blev Hyster sidste år nr. tre og Nacco koncernen (North America Coal Corporation) kan bryste sig af at være til stede flere steder i hele verden end noget andet truckmærke.

Hysters mand i London er dansker

Oprindelig lå det ikke i kortene at Henrik Caesius, der er 39 år, skulle arbejde med salg og markedsføring af gaffeltrucks. Når han overhovedet kom til London, skyldes det, at hans forældre for mange år siden udvandrede til England, hvorefter Henrik Cæsius, der har en studentereksamen, en et-årig HH i Nyrupsgade og to års på Handelsakademi i International Transport og Logistik, efter par måneder efter fulgte med til England.

Henrik Cæsius er desuden uddannet i Nestle Danmarks shippingafdeling ud over Handelsakademi-uddannelsen.

Derefter var han halvandet år i ØK efterfykdt af tre-fire år i Herlev på en mindre aluminiumsfabrik, som laver diamantskårne skilte til Hifi, TV og mobil telefoner.

Siden har Henrik Cæsius været hos Hyster i England, hvor han er ansvarlig for hele salget i Danmark, Norge, Sverige, Finland samt de baltiske lande.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078