23948sdkhjf

Hybrid på første klasse

Lexus RX 400h og lillebror RX350 byder på høj komfort og uforfalsket køreglæde

Lexus RX 400h og lillebror RX350 byder på høj komfort og uforfalsket køreglæde



Af Lars Lassen

El-biler var engang en temmelig sløv og usexet affære. Sådan er det ikke mere, og dorsk er afgjort den mest urimelig mærkat man kan sætte på Lexus formidable hybrid SUV Lexus RX400h.

RX400h og ’lillebror’ RX350 er begge skruet sammen efter samme læst: en velkørende, kraftfuld og komfortabel softroader i luksusklassen.

Men hvor RX350 udelukkende forlader sig på en 3.5 liters V6 benzinmotor på 276 hk, så kombinerer RX400h en lidt mindre 3.3 liters V6 motor på 211 hk med to elmotorer på henholdsvis 168 hk og 68 hk.

Dermed har RX400h (’h’ står for hybrid) et betydeligt overskud af hypper og moment, sammenlignet med RX350.

Begge biler er begrænset til en tophastighed på 200 kilometer i timen, og på papiret er RX400h da også et par tiende-dele hurtigere fra 0-100 end lillebror. I praksis er kraftoverskuddet rigeligt i begge biler, selv om Transport-Tidendes testkører bilder sig ind, at han kunne mærke en forskel til fordel for hybridbilen.

Begge biler har automatisk transmission og automatik – både mekanisk og elektronisk – er forudsætningen for, at kombinationen af benzin- og eldrevne heste fungerer så gnidningsfrit, som de gør i RX400h.

For der er reelt ingen ben i at køre Lexus hybride SUV.

Bomstærkt batteri

Elektriciteten er lagret i et stort nikkel-hybrid batteri. Opladningen sørger bilens egen generator for, dels ved at hente energi fra den almindelige kørsel, men også når bilen bremser omdannes bremseenergien til elektricitet, der oplageres i det store batteri. Batteriet, der er placeret under bagsædet eller varerumsgulvet i Van-udgaven, har angiveligt lige så lang levetid som bilen.

Elmotorerne driver bilen ved start og lave hastigheder, mens benzinmotoren først starter og sætter ind omkring 25-30 kilometer i timen – forudsat accelerationstakten holdes på et moderat niveau. Benzinmotoren slukker automatisk, når man holder stille – eksempelvis når man holder for rødt.

Sparker man til speederen, så kombineres el- og benzinkræfter og ved normal kørsel slår elmotorerne fra, når benzinmotoren tager over. Det styres alt sammen af computer og det eneste chaufføren bemærker, er den næsten lydløse kørsel ved lave hastigheder.

Computeren tager sig også af til- og fravalg af firehjulstræk.

Mega miljøgevinst

Nu tilbringer en typisk bilist ikke ret meget tid ved hastigheder under 30 kilometer i timen, så hvorfor alt den mas med en hybrid drivlinie. Svaret er selvfølgeligt miljøgevinsten. Lexus RX400h har et gennemsnitligt brændstofforbrug på 12,3 kilometer på en liter benzin.

Det rækker ikke til nogen miljørabat på registreringsafgiften efter regeringens nye afgiftsreform. Men sammenligner man med Lexus RX350, der er oplyst til et gennemsnit på 8,9 kilometer per liter, så er gevinsten en forbedring på næsten 40 procent.

I praksis er den nok lidt mindre, men selv en forbedring på 25-30 procent er en fornem miljøgevinst og så sparer man jo også en pæn sjat på brændstofbudgettet.

RX400h er en af frontløberne i en lovende revolution, som allerede er ved at brede sig til andre køretøjstyper som den lille lastvogn Mitsubishi Canter, der allerede er i produktion til det japanske marked, og som ventes introduceret i Europa i 2008-2009.

Hvis det lovende indtryk fra RX400h holder, så går hybrid-bilerne og deres brugere en lysere fremtid i møde.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.072