Flyttemand ved en motorvej
Peter Svendsen oplever i øjeblikket, at uret i hans virksomheden reelt er blevet sat i stå, på grund af en ny motorvej, der skal gå tværs gennem hans grund og dermed også kommer på tværs af firmaets byggeplaner
Af Finn Bjerremand
Normalt vil man kunne sige, at Flyttemand Peter Svendsen, indehaver af Silkeborg Flytteforretning med sine byggeplaner står ved en skillevej, men i hans tilfælde er det nu en ny motorvej, der udgør den store trussel mod hans mere end 100 år gamle virksomhed.
Peter Svendsen havde helt tilbage i 2002 fået lavet tegninger på en ny hal, som han ville opføre på pladsen ved siden af sin administrationsbygning ved virksomhedens domicil i Silkeborg.
Kommunen sagde god for det, og Peter Svendsen tyggede lidt på det. I 2005 blev planen tjekket igennem igen. Flyttemanden fik derfor lavet en finpudsning af tegningerne i januar 2005, og hos kommunen fik han at vide, at det så fint ud.
Efter halvanden års tid var han færdig med finpudsningen af planerne og skulle så i januar 2007 have den endelige godkendelse.
Men så let skulle det ikke gå. Der kom nemlig en lokalplan i forbindelse med etableringen af den kommende motorvej i vejen.
Peter Svendsen fik fat i Vejdirektoratets planer for Kombi-linien, der ellers var dødsdømt på forhånd. På trods af alle odds og med hjælp fra uventet kant – nemlig statsminister Anders Fogh Rasmussen, der indtil da havde haft mange støtter i Silkeborg området - bliver det alligevel Kombi-linien, der skal gennemføres.
Stor fortrydelseDen første skitse for området viste, at Silkeborg Flytteforretnings grund ikke ville blive berørt så meget. Men så kom den næste skitse, og til stor fortrydelse for Peter Svendsen er det nok den, der bliver bygget efter. Hvis den gennemføres, vil motorvejen komme til at gå direkte gennem den grund, hvor Peter Svendsen havde planlagt at lægge sin nye hal.
Men ikke nok med det. Grunden vil blive ubrugelig, fordi motorvejen vil skære sig tværs gennem grunden, og samtidig vil administrationsbygningen, der også rummer en bolig, komme i farezonen, fordi den tværgående vej skal hæves op over niveau for at kunne passere hen over motorvejen på en bro.
Uheldigvis for Peter Svendsen er grunden, hvor hallen skulle være bygget og den øvrige del af hans virksomhed, delt i to matrikler. Det betyder, at man kan ekspropriere grunden, mens området med den nuværende terminalbygning og administrationsbygning bliver ubrugeligt til det nuværende formål.
- Så længe der ikke er taget nogen beslutning, kan jeg ikke så meget som bygge et fuglehus, siger Peter Svendsen til Danmarks Transport-Tidende.
Omvendt vil jeg heller ikke kunne sælge min nuværende terminal, for hvem skulle være interesseret i en sådan grund, til den pris som den kunne koste, hvis ikke der skulle bygges motorvej.
I kamp med tidenOven i dette er Peter Svendsen blev sagt op af en udlejer, lige over for sin terminal. Her har Silkeborg Flytteforretning gennem mange år haft en stor lagerhal, som anvendes til opbevaring af flyttegods.
- Firmaet, som jeg lejer af, skal selv bruge hallen, og det var så meningen, at jeg skulle anvende min nye hal til det samme, som den lejede hal bliver anvendt til.
Lejemålet af den store lagerhal udløber i løbet af 11 måneder, og inden da er der ikke truffet nogen beslutning, om hvad der skal ske med området i relation til motorvejsbyggeriet.
- Hos Silkeborg Kommune er jeg blevet skrevet op til to nye grunde i Industriområder, men jeg kan ikke flytte virksomheden, hvis ikke jeg har nogen til at købe den nuværende terminal.
- Bliver jeg boende, afstår grunden til motorvejen og opfører en ny hal på 2000 m2 på en industrigrund, kommer der til at mangle en halv snes mio. kroner i regnestykket. Vi har i dag mere end 4000 m2 under tag og kan godt klare os med lidt mindre, hvis der bygges et helt nyt og moderne lager.
- Men dertil kommer så de interne transporter, der uvilkårligt vil blive mellem den nuværende terminal og et eventuelt nybyggeri. Salget af grunde vil måske indbringe ca. 8,5 mio. kr. - et beløb som fremkommer ved, at grundværdien er på 7,5 mio. kr. og man i området regner med en faktor 1,25 ved salg.
Hvor er rimeligheden- Men budgettet på en ny 2000 m2 stor hal på en industrigrund lyder på 17,5 mio. kroner, og det er stadig med 2000 m2 mindre under tag end vi har i dag.
Folketinget ser tidligst på linieføringen af motorvejen til oktober, og beslutningen bliver først taget omkring jul, og siden januar i år har jeg ikke kunnet bygge det mindste.
- Med andre ord en sagsbehandling på omkring et år, og i den tid er klokken sat i stå i vores virksomhed.
- Kan det være rimeligt, spørger flyttemand Peter Svendsen.