Nyt Volvo-sikkerhedssystem holder lastbilen på vejbanen
De fleste trafikulykker sker på grund af menneskelige fejl. Med den nye teknologi er det dog muligt at nedbringe risikoen for sådanne ulykker, fremhæver Volvo Trucks, som nu kommer med to aktive sikkerhedssystemer: Sporassistent og en ny generation af ACC (Adaptive Cruise Control).
Volvo Trucks påpeger, at situationer, hvor en lastvogn af en eller anden grund kører ud af sin vognbane, er årsagen til en stor del af alle lastvognsulykker.
- De fleste soloulykker sker på denne måde, og det er også den mest almindelige årsag til frontalsammenstød med andre biler. Føreren mister koncentrationen, og det er her, risikoen er størst for, at chaufføren også mister kontrollen over lastvognen, siger Claes Avedal, der er leder af ulykkesforskning hos Volvo Trucks og nævner, at kan risikoen for sådanne typer ulykker reduceres betydeligt ved hjælp af sporassistent-systemet, der aktiveres ved 60 km/t, overvåger konstant afstribningen på vejen og advarer chaufføren ved hjælp af et hørbart signal, hvis lastvognen utilsigtet er på vej ud af sin vognbane.
En hjælp – ikke et irritationsmoment- Vi havde en prototype allerede tilbage i 2004 og nu, efter at have gennemført en omfattende række test for at sikre, at det hele fungerer, som det skal, er vi klar til at lancere den på markedet, siger Jenny Blomqvist, produktchef for elektronik i førerhuset hos Volvo Trucks.
- Denne type system skal betragtes som en hjælp til chaufføren og må under ingen omstændigheder blive opfattet som et irritationsmoment. Derfor er det for eksempel vigtigt, at systemet ikke giver falske advarsler i tilfælde af autoværn eller ujævnheder i vejoverfladen. Og så skal det være nemt for chaufføren at betjene og forstå. Det er derfor, vi har investeret kæmpe ressourcer i udviklingen af et system, der tilbyder en meget høj grad af præcision og en fremragende funktionalitet.
Kamera i forrudenSporassistent består af en positionssensor, det vil sige et kamera og en tilhørende styreenhed, der aflæser vejmarkeringerne, samt en computer, der registrerer, om lastvognen er ved at køre ud af sin vognbane. Kameraet er installeret i den øverste del af forruden, styreenheden er monteret i radiohylden, og computeren er placeret bag passagerstolen.
I computeren behandles de oplysninger, der modtages fra positionssensoren, sammen med data fra speedometeret, blinklysene og bremserne. Når computeren registrerer, at lastvognen utilsigtet er ved at krydse over i en anden vognbane, lyder der et signal inde i førerhuset.
Lyden er den samme, som den der høres, når der køres på en rillet eller takket markeringslinje i vejkanten. Hvis chaufføren har aktiveret blinklyset eller bremserne, lyder der ikke et signal. Chaufføren kan selv bestemme, om systemet skal være aktiveret eller deaktiveret, ved at trykke på en knap i instrumentpanelet. Et ikon i instrumentpanelet lyser, når systemet er aktiveret.
Ensartet opbremsningSamtidigt med lancereringen af sporassistent, præsenterer Volvo en ny generation af ACC (Adaptive Cruise Control). I denne nye version er hjulbremserne også blevet integreret i systemet.
- Den store forskel mellem denne generation og den forrige generation er først og fremmest, at man får større bremsekraft og en mere ensartet opbremsning, forklarer Jenny Blomqvist og fremhæver, at også radarsystemet, der overvåger afstanden til den forankørende bil er blevet yderligere forbedret, så det nu tilbyder endnu større præcision og pålidelighed.
- Det nye ACC-system er også blevet udviklet til at fungere optimalt sammen med Volvos automatgearsystem, Volvo I-Shift. ACC-systemet er først og fremmest en facilitet til forbedring af komforten, hvor fartpiloten og bremserne hjælper chaufføren med at fastholde en jævn fart og rytme på vejen. I kombination med I-Shift bliver kørslen jævn og komfortabel, fremhæver Volvo og tilføjer, at ACC-systemet også er vigtigt ud fra et sikkerhedssynspunkt.
Sporassistent kan fås i Volvo FH og Volvo FH16, mens ACC vil kunne fås i Volvo FM, Volvo FH og Volvo FH16 med I-Shift. Levering af begge systemer starter i efteråret 2007.