EU erkender tachograffejl
EU-Kommissionen erkender problemer med tidsmåling i den digitale tachograf.
Dansk Transport & Logistik har foretaget beregninger, der viser at den danske transportbranche årligt står til at miste 1,2 mia. kr. og må sende 2.000 ekstra lastbiler på vejene som konsekvens af produktivitetstabet ved indførelsen af den digitale tachograf. På EU-plan skønner DTL, at EU-landene vil miste 100 mia. kr. om året, når den digitale fartskriver er fuldt indfaset.
Nu har EU-Kommissionen endelig erkendt, at der er forskel på tidsmålingen på den digitale og den analoge tachograf. En forskel, der kan føre til en forvridning af konkurrencen.
Vognmænd, der fortsat anvender den analoge tachograf og har et kørselsmønster, der giver mange stop i løbet af dagen, får mere køretid end vognmænd med samme kørselsmønster, der anvender den digitale tachograf.
Det var dette forhold, som DTLs og ITDs undersøgelse fra februar 2007 påviste.
Intet svar til budbringerenUndersøgelsen blev sendt også til transport-kommissær Jacques Barrot. DTL har dog ikke fået svar fra Kommissionen. Men i et svar dateret 2. maj 2007 til et belgisk medlem af Europa-parlamentet, har Kommissionen nu anerkendt, at den har modtaget oplysninger om så alvorlige forskelle i tidsmåling mellem den digitale og den analoge tachograf, at Kommissionen nu vil gennemføre en fuld undersøgelse af situationen.