23948sdkhjf

DTL kræver dansk maut-kompensation

Statsstøtte til tyske vognmænd skal modsvares af tilsvarende danske støtteordninger.

Statsstøtte til tyske vognmænd skal modsvares af tilsvarende danske støtteordninger.



Tyske vognmænd blev lovet en solid kompensation ved indførelsen af kilometerafgiften på de tyske motorveje. Den kompensation begynder nu at trille ind på bundlinien i de tyske vognmandsselskaber via en lavere vægtafgift og en investeringsstøtte til anskaffelse af miljøvenlige lastvogne.

Det mener vognmandsorganisationen Dansk Transport & Logistik i sagens natur er stærkt konkurrenceforvridende over for de danske vognmænd, der ligger i direkte konkurrence med de tyske.

- Når den tyske regering nu bruger en forhøjelse af den tyske vejskat, Mauten, til at støtte hjemlandets egne transportvirksomheder med lavere vægtafgift og penge til miljøvenlige biler, så er det helt påkrævet, at den danske regering handler. Enten ved at få EU til at gribe ind eller ved at give danske transportører en tilsvarende lempelse. Ellers taler vi om en helt urimelig konkurrenceforvridning mod danske vognmænd, der er tvunget til at bruge de tyske motorveje, udtaler DTLs adm. direktør Erik Østergaard.

’Rykker’ til ministeren

DTL sendte torsdag en ’rykker’ til transportminister Flemming Hansen for svar på, hvad ministeriet har gjort for at påvirke EU-Kommissionen, og hvad regeringen ellers vil gøre ved sagen.

- Danske transportører kommer fremover til at lægge knap 440 millioner kroner i de tyske Maut-kasser hvert år, og nu ser vi, at nogle af disse penge skal sendes direkte videre til vore tyske konkurrenter. Vi konkurrerer gerne med dem på transportkvalitet og pris. Men der bliver tale om unfair vilkår, når den tyske stat beslutter sig for at lege international Robin Hood, fortsætter Erik Østergaard.

Han håber, at ministeren har et positivt budskab med til DTLs medlemmer, når han taler ved DTLs generalforsamling i Aalborg 12. maj.

Bistandshjælp for 2 milliarder

De tyske kompensationsordninger giver den tyske transportbranche en årlig saltvandsindsprøjtning på omkring 250 mio. euro (omkring to milliarder kroner) betalt af den tyske stat. Eller rettere betalt af vognmænd fra andre EU-lande. Tyskland hæver nemlig samtidig maut’en med ni procent for alle lastbiler, der kører på de tyske motorveje. Herunder også de danske, der fremover skal betale omkring 40 millioner kroner mere årligt.

EU-Kommissionen har godkendt den tyske ordning.

- Den tyske beslutning vil kun øge udflagningen til Tyskland. Så danske transportører skal have tilsvarende vilkår. Derfor opfordrer vi også regeringen til at fremme en dansk støtteordning til indkøb af de mest miljøvenlige lastbiler, siger Erik Østergård, der påpeger at en sådan dansk ordning også vil bidrage til regeringens mål om renere og mere energieffektiv transport – blandt andet i forbindelse med de kommende miljøzoner.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125