Ikke bare en - men to ommere
Også dem der bygger veje har fundet ud af, at vindmølletransporterne er blevet større
To nye rundkørsler i den midtjyske by Nørre Snede klarede ikke kravene ordentlig, da de i ugen før påske blev testkørt af en lang transport, skriver Horsens Folkeblad.
Så nu bliver det ikke bare en â€ommeâ€, men to â€ommereâ€â€™. Nu skal der laves noget og dels tilføjes noget siger Allan Hansen, der er leder af drifts- og anlægsafdelingen i Ikast Brande Kommune.
Byggeriet af den nye øst- vestgående omfartsvej, som går nord om Nr. Snede, er efter kommunalreformen overgået fra amt til kommunalt regi. Blandt andet skal kantstenene inde i midterøen fjernes, og der skal laves mere kørebane med asfaltbelægning, så de store transporter kan køre hen over noget af midterøen.
Samtidig skal udenoms-arealerne gøres bredere og længere, så disse også kan fungere som overkørselsområder, siger Allan Hansen til avisen.
Den nye omfartsvej vil blive taget i brug den 22. juni og denne dato forventes ikke at blive påvirket af udvidelserne af rundkørslerne. Nr. Snede er et knudepunkt for transporter af vindmøller.
Ekstra afstandVed etableringen af den nord- sydgående omfartsvej for rute 13 for snart 10 år siden, blev det umuligt for de lange og omfangsrige vindmølletransport som i stor stil kommer fra vestsiden at dreje ned på rute 13 mod Vejle. I stedet blev de nødt til at fortsætte mod Horsens og køre på motorvejen der. En ikke ubetydelig ekstra afstand for vindmølletransporterne som eksempelvis skal køre til Østdanmark og sydpå. Faktisk kan man set i bakspejlet sige at omfartsvejene omkring Nr. Snede er blevet etableret helt modsat det behov og de transportstrømme der egentlig er.
-----