Modulvogntog ingen gevinst
Tyske miljømyndigheder tvivler på miljøgevinster ved indførelse af modulvogntog.
Tyske miljømyndigheder tvivler på miljøgevinster ved indførelse af modulvogntog.
Det tyske forbundskontor for miljø (UBA) mener ligefrem, at de 25,25 meter lange og op til 60 tons tunge modulvogntog hverken vil gavne miljøet eller reducere trængslen på det overbelastede vejnet.
UBA har i et såkaldt baggrundspapir på seks sider – der ikke repræsenterer et egentligt undersøgelsesarbejde med videnskabelig validitet – søgt at besvare en række spørgsmål omkring indførelsen af modulvogntog efter svensk mønster.
UBA har dels forsøgt at besvare, hvad konsekvenserne er for brændstofforbrug, udledning af skadelige stoffer og trafikstøj. Dertil har man foretaget en vurdering af effekten på trængselsproblemerne i trafikken.
80 procent
UBA anerkender det gængse regnestykke med, at to modulvogntog erstatter tre almindelige vogntog. Men ifølge miljøkontorets indledende beregninger, så vil modulvogntogene kun spare brændstof og dermed også spare omgivelserne for miljøskadelig udstødning, hvis godskapaciteten udnyttes mindst 80 procent. Et mål, som UBA mener er urealistisk, da de nuværende vogntogskombinationer kun opnår udnyttelsesprocenter på godt 60 procent.
Endelig påpeger UBA, at den større vogntogsvægt på modulvogntogene vil medføre mere trafikstøj.
Jernbanen
UBA erkender, at der er en økonomisk gevinst for vognmændene ved modulvogntogene, men vurderer at den vil blive anvendt til at vinde godsmængder fra mere miljøvenlige godstransportformer som jernbane, flodpramme og nærskibsfart.
Det gælder især på volumentransporter, men også inden for kombinerede transporter og containertransport til og fra havne, vil blive ramt af modulvogntogenes større konkurrenceevne.
Umweltsbundesamtes hævder også, at flere tunge køretøjer på længere sigt vil betyde øgede vedligeholdelsesomkostninger på broer og veje. En påstand, der umiddelbart virker besynderlig, når modulvogntog har et lavere akseltryk end eksisterende vogntog.