23948sdkhjf

Regler på kollisionskurs

Kommende danske regler for modulvogntog tvinger linktrailere til at være udstyret med styrende aksler – det er til gengæld ikke tilladt i Sverige

Kommende danske regler for modulvogntog tvinger linktrailere til at være udstyret med styrende aksler – det er til gengæld ikke tilladt i Sverige



De kommende danske regler i modulvogntogslovgivningen er måske direkte på kollisionskurs med de samme regler i Sverige.

I Danmark vil det nemlig kræve styring på en eller flere aksler på en linktrailer, hvis den skal kunne overholde de såkaldte krav til gennemkørsel af bælterne i sving og rundkørsler m.v.

I Sverige må der i et modulvogntog til gengæld ikke være styring på andet end lastvognstogets foraksel, hvis man vil køre over 40 km i timen. Af Vägverkets Lasta Laglig pjece af 2007 fremgår klart: ”att enbart framaxel/axlar är styrande i hastigheter øver 40 km/timen.”

Tungere og dyrere

Det betyder, at de linktrailere, der bliver lovlige i Danmark, udelukkende vil være lovlige i Sverige, hvis de kan låse de styrende aksler under kørslen i Sverige. Samtidig betyder den danske regel, at mange linktrailere, der allerede kører hos danske transportører ikke kan komme til at køre lovligt i Danmark.

Styring og eventuelle elektroniske låse til at fastholde akslerne ved kørsel med mere end 40 km i timen, vil også gøre linktraileren dyrere og tungere. Flere læsere sætter spørgsmålstegn ved, om der vil være stabilitetsmæssige problemer med linktrailere, der er udstyret med styrende aksler.

Kantsten

Samtidig er det også blevet påpeget, at man i stedet bør tage kampen nu og få flyttet de kantsten, som måske er det eneste problem for at man kan køre med linktrailere med helt faste aksler. Det er vanvittigt at bremse den grænseoverskridende transport mellem det øvrige Norden og Danmark med særlige danske regler, pointeres det.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078