Hele verden er inviteret
Kulturministeren vil gerne tiltrække flere internationale begivenheder til Danmark ikke mindst inden for sporten, og der tales om nye multiarenaer. Det er vigtigt, at rammerne er på plads, hvis man skal være med fremme.
Også på transport-området har vi en styrkeposition af virkelig kaliber. Skibsfarten har endnu engang slået sin egen rekord i valutaindsejling, og venter i år at nå op på et tal så svimlende som 180 milliarder kroner. Vi skal ikke mange årtier tilbage, før det beløb svarede til hele landets bruttonationalprodukt.
Og der er endnu flere skibe i ordre, så med mindre verdensøkonomien pludselig bliver vendt på hovedet, er der udsigt til fremgang længe endnu. Globaliseringen kan virkelig mærkes i handelsflåden ? ja 10 procent af verdenshandelen transporteres faktisk på danske skibe.
Og rederierne kan ikke se, hvorfor den andel ikke skulle kunne blive højere. Gamle rederier udvider, og nye kommer til. Den eneste mistelten, som for alvor skal tages i ed, er uddannelse og rekruttering. Det kræver dygtige og engagerende medarbejdere til søs og ikke mindst i land bare at vedligeholde succesen.
Men heldigvis har vi målrettede uddannelser herhjemme og søfartserhvervets orientering ud mod hele verden falder godt i tråd med stilen hos vore dages unge, der tænker mere internationalt end nogensinde.
Det er intet tilfælde, at rederierne er begyndt at tale om København og dermed Danmark som en søfartsmetropol. Et af verdens kommende centre for skibsfart og den store følgeaktivitet, der følger med. Og det er på landjorden, at det ske.
En af de måder, som skibsfarten er blevet stor på, er ved både at eje og drive egne skibe og ved at operere andres skibe. Her har vi opnået så stor ekspertise, kvalitet og troværdighed, at kunderne strømmer til.
Det er værd at bygge på. Og ved at gennemføre en satsning på at skabe de rette vilkår, er der mulighed for at tiltrække langt flere internationale rederier og skibsrelaterede virksomheder til landet. Og samtidig ville vi blive en magnet for dygtige folk fra hele verden ? i dag er risikoen jo snarere, at udlandet snupper mange af vore gode hoveder.
Men her er rammevilkårene et nøgleord. Og Folketinget har netop rakt en hjælpende hånd frem, idet der er indgået forlig om en tilpasning af tonnageskatten, så dansk skibsfart kan konkurrere på lige fod med de øvrige lande.
Det er vigtigt ikke mindst mentalt, at man udadtil kan sende et signal om, at her er rammerne i orden, hvis man vil tiltrække internationale virksomheder.
Og regeringen har virkelig taget fat på den del af satsningen, den er bedst til, nemlig at skabe gode grundbetingelser for en udvikling. I handlingsplanen for dansk skibsfart tager økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendsen fat om problemerne og lægger op til at rydde barriererne, så vejen er banet for de professionelle.
På den netop afsluttede Transport 2007 i Herning var transport- og energiminister Flemming Hansen inde på noget lignende for landtransporten. Han ønsker transportens behov tænkt med, hver gang, der tænkes i nye love og initiativer. Men der er endnu et godt stykke vej at gå, før landtransporten, når i nærheden at de rammevilkår, som søfarten har opnået. Godstransporten på landevej befinder sig på et højt stade. Bortset fra enkelte brodne kar, er kvaliteten høj og materiellet moderne og effektivt. Men produktiviteten er faldende fordi de lovgivningsmæssige bånd snærer, samtidig med at det bliver sværere og sværere at nå frem gennem trafikmængderne.
Her er virkelig noget at tage fat på.
-----