Færre besøgende men større faglighed
Flertallet af messens udstillere betegner Transport 2007 som en rigtig god messe. Det bekræfter, at størsteparten af de besøgende har været disponenter, indkøbere og fagfolk, siger adm. direktør Georg Sørensen, Messecenter Herning.
Han er glad for, at messen får gode karakterer, selv om der kom færre end på den forrige Transport-messe.
- Under messen har vi gennemført et stort analysearbejde, som bl.a. gør os i stand til efterfølgende at dokumentere en lang række vigtige nøgletal. Således vil vi kunne se, hvor stor en procentdel af landets vognmandsfirmaer, der har besøgt messen.
- Meget tyder allerede nu på, at vognmandsfirmaerne har været markant repræsenteret, idet et stort antal udstillere melder om et virkelig godt salg i messedagene, siger adm. direktør Georg Sørensen, Messecenter Herning A/S, som også hæfter sig ved, at der var et stort salg af lastbiler.
Det generelle indtryk af messen var et højt niveau hos udstillerne som virkelig havde lagt sig i selen for at præsentere nyheder og opdateringer med styrke ? det ypperste. Og interessen fra de besøgendes side var stor. Det var en viden-deling på kvalificeret niveau.
Det går godtMessen blev åbnet af transport- og energiminister Flemming Hansen, som bl.a. slog fast, at man kan tale nok som meget kunne vil tale nok så meget om globalisering, vækst og velfærd: ? men uden nogen til at transportere alle varerne, går den ikke, fastslog ministeren og påpegede, at det går godt for dansk økonomi.
- Men det er vigtigt, at denne udvikling fortsætter, Det er derfor en af mit ministeriums store udfordringer at vil hele tiden målrettet forsøger, at sikre, at rammerne for transporterhvervet kan udvikle sig effektivt, sagde Flemming Hansen, som ønsker at styrke samspillet mellem transportformerne og i det hele taget ønsker transporten ?tænkt ind? som en del af alle de politiske tiltag, som regeringen kommer med. Så stor vigtighed tillagde han transporterhvervet.
ParadoksDTL-formand Jørgen Egeskov Jensen, glædede sig over den høje kvalitet af biler og udstyr på messen, men frygtede samtidig at vognmændene ikke kunne høste den fulde fordel af fremskridtene, fordi produktiviteten i erhvervet falder. Synderne er trængselsproblemer og dårlige veje, digital fartskriver, hårde sanktioner og bøder sammen med stærk politisk regulering: Branchens effektivitet falder trods indkøb af mere effektivt materiel. Der udflages i stor stil, og der kommer flere og flere udenlandske lastbiler på de danske veje, sagde Jørgen Egeskov.
-----