Forrygende udfordringer til eksportvogmændene
Det er ikke mindst nedgangen i produktivitet som giver panderynker.
- Der produceres ca. 10-20.000 færre km pr. år samtidig med. at der skal anvendes mellem 0,2 og 0,5 pct. ekstra chauffør-ressourcer og administrationsomkostningerne er øget med 5-10 procent, sagde Mogens Therkelsen.
ITD har således beregnet, at produktivitetsforringelserne i 2006 alene medførte omkostningsstigninger på mellem 6 og 13 procent.
Tallene dækker dog over betydelige forskelle i de enkelte medlemmer indtjening 2006, Nogle havde således formået at få deres omkostninger dækker ind, men det var ikke alle.
Han advarede dog om, at det kan koste en virksomhed livet, hvis ikke den har mulighed for at foretage hurtige
Baggrunden er en voldsom kapacitetsbegrænsning, både fordi der er et massivt pres på infrastrukturen og mangel på kvalificeret arbejdskraft - såvel chauffører som lagermedarbejder og administrative medarbejdere.
I samme forbindelse kom han ind på udflagningen, som har vurderede vil vokse i de kommende år.
God og dårlig udflagningHan var ikke så bange for den strategiske udflagning, som handler om virksomhedernes behov for at flytte ud sammen med kunderne for at forbedre konkurrence-evnen. Det så han som en naturlig del af globaliseringen.
Værre er det med den udflagning, der sker fordi virksomheder er utilfredse med de politiske rammevilkår herhjemme.
? Det er samfundsøkonomisk dybt beklageligt, sagde han.
Han håbede dog lige meget hvad, at hovedkontorerne og flest mulige af de ledelsesmæssige, og strategiske og administrative funktioner samt lagerterminaler og værksteder bibeholdes i Danmark.
Mogens Therkelsen opfordrede virksomhederne til at se nøje på, om kundekontrakterne sikrede omkostningsstigningerne og i det hele taget sørge for at have et ægte partnerskab med kunderne i jagten på de optimale løsninger.
- Det kræver åbenhed, det kræver tillid, og det kræver respekt for hinandens produktionsvilkår. Med kapacitetsbegrænsninger, der også fortsat risikerer at bliver øget skal samspillet med kunderne om bl.a. åbnings- læsse og leveringstiden forbedres, fastslog han.
Et erhverv - ikke et trafikproblemMogens Therkelsen understregede behovet for dialog med politikerne ? helst før de kommer ud med bombastiske udmeldinger om nye lovkrav og regler. Blandt eksemplerne på uhensigtsmæssige rammevilkår i Danmark nævnte ITD?s formand bødekataloget vedrørende køre-hvile-tid, den utilstrækkelige infrastruktur, nedlæggelsen af rastepladser, overhalingsforbud for lastbiler samt problemer med den digitale tachograf.
Samtidig glædede han sig over, at det efter et ihærdigt arbejde fra ITD og de øvrige transportorganisationer sidste år lykkedes at få gennemført visse administrative lempelser af bødekataloget. ? Der er dog stadig behov for tilretninger, fastslog han.
Med både når det gjaldt rammevilkår og selve forståelsen for, at transportbranchen er et erhverv og ikke et trafikproblem konstaterede han en helt ny politisk velvilje: En forståelse for, at transporten er et uundværligt erhverv for det moderne samfund, og transport muliggør vækst og livskvalitet for borgerne.
Står stærktMogens Therkelsen var ikke mindst glad for den positive dialog mellem ITD og de tre vigtige ministre Bendt Bendtsen, Lene Espersen og Flemming Hansen ? en dialog som gav ham optimisme i forhold til at rydde barriererne ad vejen for også skabe bedre vækstrammer.
Mogens Therkelsen kunne generelt konstatere, at ITD står godt rustet til fremtiden. Der er penge i kassen og fremgang på alle ITD/FDE?s forretningsområder samt og stor efterspørgsel på de mange service-ydelser, som ITD og FDE har gjort til sit adelsmærke at have på hylderne.
GenvalgPå generalforsamlingen var det genvalg til alle de bestyrelsesmedlemmer, der var på valg.
Bestyrelsen ser således ud: Formand Mogens Therkelsen, H.P. Therkelsen A/S, Padborg, Johnny Amtoft Nielsen, Hurup Thy, Georg Anneberg, Anneberg Transport A/S, Spjald, Gert Jakobsen, Gert Jakobsen Transport ApS, Hornslet, Jørgen Rørby Johansen, Dansk Specialtransport A/S, Herlufmagle, Christian Madsen, S. Chr. Sørensen A/S, Skodborg, Joan Hansen, Hans Hansen ApS, Herning
Joan Hansen blev genvalgt i en ny valggruppe, idet antallet af biler i hendes virksomhed er blevet reduceret i årets løb.
-----