Bestod prøver med glans
Ved ankomsten til Kalundborg Havn fortalte chauffør Martin Loft, at det var gået fint, og at han da heller ikke på noget tidspunkt havde været i tvivl om at det kunne lade sig gøre.
Martin Loft kørte med sin treakslede IVECO Stralis forvogn med en tilkoblet dolly og en standardtrailer på testturen fra Helsingør til Kalundborg.
Undervejs gik ruten rundt omkring industriområdet i Kvistgaard, og der var en afstikker ind forbi Gentofte og middagspause i Høje Taastrup Transportcenter.
Normalt kører Martin Loft med en almindelig toakslet kærre efter sin IVECO. Med dette vogntog distribuerer han dagligt gods rundt i trekantsområdet.
Typisk svensk
Det andet vogntog der var med i testen var et typisk svensk b-dobbeltvogntog, der havde en svensk registreret trækker tilhørende en svensk vognmand som den trækkende enhed.
Det var vognmand Lennart Johansson, der selv kørte turen med b-dobbeltvogntoget, der også kaldes for et linkvogntog.
Linktraileren var en toakslet PNO Parator med helt faste aksler, som havde tilkoblet en normal 13,60 meter trailer.
Lennart Johansson sagde efter prøvekørslen til Danmarks Transport-Tidende, at det ikke var væsentlig forskelligt fra at køre hans hjemland. Der er ved ind- og udkørslerne til rundkørslerne, hvor man i Danmark snævrer voldsomt ind med kantstenene, at den største forskel findes.
Om selve turen sagde Lennart Johansson i øvrigt, at hans største udfordring var at få lov til at holde en jævn gennemsnitshastighed undervejs. Den svenske vognmand udfører til dagligt trucking-opgaver for Frode Laursen A/S i Sverige.
Linkvogntog også med
Linktraileren i modulvogntoget som den svenske vognmand kørte med, var en svensk linktrailer, der er forsynet med to faste aksler.
Linktraileren forventes også at komme med i det danske forsøg.
Kontorchef Ib Rasmussen fra Færdselsstyrelsen siger i den forbindelse til Danmarks Transport-Tidende, at man med en eller flere styrende aksler på linktraileren vil kunne klare kravene til gennemkørsel af bælterne i kurver m.v., og så vil det også være tilladt at anvende linktrailer-kombinationen.
Masser af vejdata
Modulvogntogstesten var ikke blot et test for at se med det blotte øje, om vogntogene kunne køre, som de skulle.
Vejdirektoratet havde monteret måleudstyr på enderne af alle enhederne på de to modulvogntog, og samtidig var der flere målekøretøjer med i kortegen.
Disse målevogne kørte foran og bagved modulvogntogene, så man fik opsamlet en masse informationer til brug for det videre forløb.
For at opnå erfaringer omkring måleudstyret har man tidligere på året kørt forsøg i Sverige med de samme to modulvogntog.