Island har fået en helt ny lufthavn..
Vel at mærke skulle alle disse forhold afklares uden forstyrrelse af trafikken og den operationelle status. Og Keflavik havde trods alt i 2006 ikke mindre end 25,000 civile flyoperationer ud over i alt 36,000 militære flyoperationer og mere end to millioner passagerer.
Så at sige ?overnight? skulle Island således omtrent fordoble antallet af ansatte i funktionerne i lufthavnen, hvor der tidligere havde været et stort islæt af militærpersonel, idet amerikanerne drev mange af de centrale funktioner som ATC, redningstjeneste og mange andre funktioner.
Island overtog også ansvaret for omkring 500,000 m² forplads og taxibaner, tre hangarer, en lang række servicefaciliteter, banerydning, banebelysning og ??..
Og det er jo vel at mærke i et miljø præget af store vejrmæssige udfordringer og krav til 24 timers operationer.
Fra problem til mulighederMen ? det er lykkedes, og opgaven er nu en anden: Island har med de overdragne ressourcer fået muligheder for at udvikle nye muligheder. Der er startet en planlægning for anvendelse af de nu frigivne militære faciliteter, heriblandt en helt nu landingsbane. Mulighederne er legio.
Og med islændinges snilde vil det sikkert vise sig, at disse ressourcer til ende med at blive en ny guldgrube for det flittige land.
-----