Klar til at gå efter en fordobling
Næstformanden for Danmarks Rederiforening Klaus Kjærulff, der er adm. direktør i succes-rederiet Torm, lagde ikke bånd på sin optimisme på søfartens vegne, da han forleden på et pressemøde i Torms hovedsæde i Tuborg havn i Hellerup skulle beskrive fremtidsperspektiverne for et erhverv, der ikke har set andet end fremgang siden 2000.
Forventningerne er en valutaindsejling på 180 milliarder her i 2007.
Men det er ikke kun på verdenshavene og i de store rederier, at resultaterne er synlige, der er en stor og velkvalificeret følgeaktivitet i hele servicesektoren omkring søfarten, og i takt med at dansk skibsfarts internationale position og kvalitetsniveau lyser mere og mere op kloden rundt, stiger interessen for Danmarks som søfartsnation. Vi har været tilstrækkelig attraktive til at kunne tiltrække internationale rederier som Eiltzen og Clipper til at etablere sig i København. Og det er kun begyndelsen set med Klaus Kjærulffs briller: - Vi kan blive en søfartsmetropol af de store, hvis vi formår at holde fast og videreudvikle os. Det er dén udvikling, som der er både fremtid, kvalitetsarbejdspladser og videnskabelse i.
Men det kræver både, at vi formår at tiltrække og fastholde med kvalificerede medarbejdere og gode hoveder til uddannelserne.
Og her understregede Klaus Kjærullf også, at hele det psykologiske klima er omkring en sådan udviklinger er afgørende vigtig. Det handler om at sende de rigtige signaler til omverden ? også at rammevilkårene for erhvervet er i orden i Danmark. For meget lokalt skattefnidder virker ikke befordrende, fastslog han.
Efterfølgende har han dog kunnet glæde sig over den sprit-nye politiske aftale mellem regeringen. Dansk Folkeparti og De Radikale om vigtige tilretninger at den tonnagebeskatning, der er så vigtig for rederierne for at kunne konkurrere med de lande, som allerede har gennemført disse ordninger.
Det dobbelteBaggrunden for optimismen er ikke mindstregeringens og Søfartsstyrelsens seneste handlingsplan for udvikling af ?Det Blå Danmark?
Danske rederier skaber arbejdspladser, dynamik og transporterer i dag ti procent af verdenshandelen til søs. ? Hvorfor ikke gå efter en andel på 20 procent, spurgte Klaus Kjærulff, som fremhævede, at ambitionerne hos danske rederier rækker videre end i økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsens planer om at gøre Danmark til den førende søfartsnation i Europa ? selv om handlingsplanen har hjulpet godt.
Det handler om øget værditilvækst, fremme at miljøvenlig søtransport og ikke mindst fremme af kvalitetsskibsfarten samtidig med, at de globale konkurrencevilkår er lige.
- Dansk søfarts store styrke i forhold til andre lande er ikke mindst det høje uddannelsesniveau. Det - og rederierhvervets generelle succes får flere og flere udenlandske shippingfirmaer til at undersøge mulighederne for etablering i Danmark, sagde Klaus Kjærulff. Således ser ikke mindst norske, japanske og tyske rederier ser med interesse på Danmark. Der er lagt op til et løft til ideen om at lancere søfarten som dansk en styrkeposition.
Samtidig ventes de kommende ændringer i tonnageskatten at føre til, at en større del af væksten i rederiernes flåder vil ligge i Danmark.
-----