23948sdkhjf

Klar til ændring af reglerne

Den 11. april 2007 træder nye regler for køre-hvile-tid i kraft, og ITD opfordrer branchen til at for, at chauffører og øvrige ansatte er forberedte og klar til at rette sig efter de nye regler.

Den 11. april 2007 træder nye regler for køre-hvile-tid i kraft, og ITD opfordrer branchen til at for, at chauffører og øvrige ansatte er forberedte og klar til at rette sig efter de nye regler.



Omkring køretid er reglerne er uændrede, det vil sige, at køretiden maksimalt udgør ni timer, dog med mulighed for kørsel i 10 timer 2 gange om ugen.

Reglerne for afviklingen af 45 minutters pauser for hver 4,5 timers kørsel kan kun deles i to perioder. Hvis man vælger at dele pausen, skal den afsluttes med minimum 30 minutter.

Den regulære daglige hviletid skal være 11 timer. Hvilet kan kun deles i to perioder, og skal i så tilfælde være 12 timer (3 9).

Det er muligt at reducere den daglige hviletid til 9 timer. En chauffør må dog højst holde tre reducerede daglige hviletider mellem to ugentlige hviletider.

For 2-mandsbetjente køretøjer gælder, at det daglige hvil mindst skal udgøre 9 timer i løbet af en 30-timers periode.

Ved flermandsbetjening er tilstedeværelsen af en eller flere andre førere valgfrit den første time, men obligatorisk resten af tiden.

Ugentlige hvil

I to på hinanden følgende uger skal en chauffør tage mindst to regulære ugentlige hviletider (mindst 45 timer pr. uge) eller en regulær ugentlig hviletid på mindst 45 timer og en reduceret ugentlig hviletid på mindst 24 timer, der dog skal kompenseres med en tilsvarende hviletid, som skal tages inden tre uger efter udløbet af den pågældende uge.

Benytter man "Færgereglen", er det tilladt at afbryde det regulære daglige hvil to gange.

Kontrol og sanktioner

Der indføres en række kontrolpunkter: Kontrol ved vejsiden skærpes og skal p.t. omfatte de forudgående 15 dage. Fra 2008 omfatter kontrollen de forudgående 28 dage.

Antallet af kontroller øges fra 1 pct. af arbejdsdage til 3 pct. af arbejdsdage, med mulighed for yderligere stigning til 4 pct. efter 2012. Kontroller skal for 50 pct.'s vedkommende finde sted i virksomhederne.

En EU-medlemsstat kan sanktionere en overtrædelse, der har fundet sted i andre medlemslande Medlemslandenes myndigheder vil styrke samarbejdet om fortolkning og anvendelse af reglerne.

Ansvar til flere

Såvel virksomheder, fragtførere, speditører, rejsearrangører, hovedkontrahenter, underkontrahenter og førerformidlingsbureauer skal sikre, at kontraktmæssige transporttidsplaner er i overensstemmelse med køre-hvile-tids-forordningen.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079