Fremgang over hele linien i 2006
Således Stockholm Arlanda, der som midlertidige tal anfører en vækst på 13 procent i 2006, til en samlet mængde på 157,000 tons. Arlanda har da også især haft megen vind i sejlene i den sidste del af 2006, hvor årelang stilstand nærmest pludseligt blev aflyst af en feberhed tilgang af rene Boeing 747-400F fragter ruter fra Korean Air Cargo, Cathay Pacific Cargo og lige før jul: China Airlines. Forlydender vil endda vide, at også Jade Air Cargo, der et JV med blandt andre Lufthansa, er på vej til Arlanda inden længe.
En anden lufthavn tæt ved Stockholm, Skavsta, melder om en vækst på 18 procent til 17,700 tons, mens Malmö Sturup lige på den anden side af Øresund så sine fragtmængder vokse til 38,485 tons ? en stigning på hele 23.5 procent!
Og så er der SAS Cargo?s og Lufthansa Cargo?s fragterhub i Göteborg, Landvetter Flygplats. Her melder den officielle statistik om i alt 57,539 tons luftfragt ? en tilbagegang på 1.5 procent. Men ? det statistiske underlag for også Göteborg Landvetter er mangelfuldt, og korrigere tal bliver snart udsendt.
NorgeSå er der Norge, hvor Oslo Gardermoen også netop har offentliggjort sine tal for 2006. De siger en samlet mængde på 90,151 tons og en fremgang på 5.4 procent i årets løb.
Endelig Danmark: Her er problemet, at Københavns Lufthavn ikke har været i stand til at rapportere sine fragtmængder gennem stort set hele 2006. Seneste tal var fra sommeren, men Lars Korup lover, at NU er tallene på vej? De er derfor desværre ikke tilgængelig i skrivende stund.
Det er derimod tallene fra Danmarks anden internationale lufthavn, Billund Lufthavn, der melder om en fremgang på 7.5 procent i 2006, til en ny rekord på i alt 55,986 tons luftfragt. Bemærkelsesværdigt er det, at mens fragtflyene summer på Göteborg Landvetter, så har Billund Lufthavn stadig ingen scheduleret fragterservice, men derimod et stort antal ad-hoc charterflyvninger samt naturligvis luftfragt i ?lav højde?. Og alligevel matcher Billund Göteborgs mængder.
Større mængderUnder alle omstændigheder: Der er fortsat gang i Skandinaviens luftfragt ? målt ud fra mængderne. Spørgsmålet er så naturligvis, om dette direkte omsætter sig i tilsvarende stigninger i nettoindtjeningen.
Men det er jo en helt anden sag..
-----