Tysk kvælertag i støbeskeen
Danske eksportvognmænd trues af tysk udkast til stramning af kabotageregler
Tyskland vil følge i hjulsporet på den håndfuld EU-lande, der har strammet de nationale regler for udenlandske transportvirksomheders cabotagekørsel - altså når et vogntog fra et andet EU-land udfører indenrigstrafik i det pågældende land.
Forbundstrafikministeriets udkast vil kunne få dramatiske konsekvenser for danske eksportvognmænd.
Tyskernes vil begrænse det enkelte udenlandske vogntogs cabotagekørsel til maksimalt 30 dage i træk. Det svarer til de stramninger, der er set i de andre EU-lande, der har strammet reglerne.
Men det tyske udkast ligger op til en langt mere restriktiv fortolkning af EU's meget løse rammedirketiv, der sætter en grænse på 1-2 måneder.
Det tyske trafikministerium lægger op til, at udenlandske transportvirksomheder kun må udføre cabotage på tysk grund i sammenlagt 60 dage i et kalenderår. Vel og mærke 60 dage for alle virksomhedens køretøjer.
- Hvis forslaget om at begrænse den enkelte transportvirksomhed til maksimalt 60 dage, uanset det antal køretøjer virksomheden har kørende i Tyskland, bliver vedtaget, vil det formentligt komme til at gøre rigtigt ondt, vurderer Anders Jessen, ITD.
Tyskland vil kontrollere de udenlandske lastbiler, ved at kræve der føres en særlig kørebog, som udstedes af de tyske myndigheder.
Kørebogen skal så indsendes efter den enkelte lastvogn har afsluttet en periode med cabotagekørsel i Tyskland.
Chaufføren skal registrere en lang række detaljer fra datoer over gods til speditør og transportkøber.
Anders Jessen mener, at det langtfra er givet, at EU-Kommissionen vil betragte det tyske forslag som en teknisk handelshindring, der er i strid med EU's regler om varernes og arbejdskraftens fri bevægelighed.
- EU's fleksible formulering af cabotagereglerne tillader at medlemslandene supplerer med et national regelsæt på området, siger Anders Jessen.
Han påpeger, at Tyskland ubetinget er det land i EU, hvor der udføres mest cabotagekørsel.
- Hvis det tyske forslag bliver vedtaget i den nuværende form, så vil konsekvenserne være alvorlige for danske transportører. Det vil være et alvorligt tilbageslag for princippet om det indre marked. De mange nationale særregler, der indføres på cabotageområdet, viser desværre, at der på transportområdet ikke er fri adgang til markedet over landegrænserne, siger Anders Jessen.
-----