ITD får nu EU-papir på sin indsats for i trafiksikkerheden
ITD har underskrevet det europæiske trafiksikkerhedscharter, der for alvor satser på at få antallet af trafikdræbte på vejene bragt ned i Europa.
ITD er i forvejen kendt i EU-systemet for sit initiativ på miljøområdet for nogle år siden, hvor man gik ind og tog medansvar - det ny charter er en forpligtelse til at gøre noget konkret for trafiksikkerheden
Opgjort på EU-plan dør der ligeså mange mennesker på de europæiske veje, som hvis der styrtede 300 passagerfly ned om året. Det sidste ville ryste verden, men de "drypvise" dødsulykker i trafikken chokerer ikke i nær samme omfang. Der er således over 40.000 årlige dødsfald (i 2005 var tallet 41,600) som følge af trafikulykker, og endnu flere kvæstede - faktisk som mange som 1,9 mio. mennesker. Det betyder, at hver tredje af os vil blive kvæstet i trafikken på et eller andet tidspunkt i vores liv. Og for europæere under 55 år er den almindeligste årsag til hospitalsindlæggelse trafikulykker.
Om at gøre noget
Men alt det vil ITD gerne gøre sit til at rette op på. Derfor har organisationen den
1. august 2006 underskrevet Det Europæiske Charter for Trafiksikkerhed og har for de næste tre år forpligtet sig til at gennemføre konkrete tiltag, der kan forbedre trafiksikkerheden.
Charteret har det direkte mål at reducere antallet af trafikdræbte i EU-landene fra omkring 40.000 til "kun" 25.000 årligt inden 2010, fremhæver ITD, som i kraft af deltagelsen i
EU-Kommissionens charter får anerkendelse for sin og ITD-medlemmernes mangeårige indsats for at forbedre trafiksikkerheden ved godstransport.
EU-Kommissionen stiller spørgsmålet om, hvorvidt de mange ulykker er den pris vi må acceptere at betale for mobiliteten i det moderne samfund. Og svaret er et klart nej både fra Kommissionen og altså også ITD.
Ud over de menneskelige tragedier er der også en anden regning at betale ved de mange ulykker: I kolde kontanter koster trafikulykkerne EU-landene tilsammen halvanden billion kroner om året, hvilket svar til 2 procent af EU's bruttonationalprodukt.
Engagementet- Vi har i mange år haft det som høj prioritet, at vores medlemmer kan bidrage til at forbedre trafiksikkerheden, chaufførernes arbejdsmiljø og sundhed samt miljøet. Med underskrivelsen af charteret ønsker vi at understrege ITD's fortsatte engagement på området - et engagement, der bygger på foreningens indsats gennem de seneste 10 år, siger underdirektør Poul Bruun, ITD.
ITD er sammen med TrygVesta ved at udvikle en hjemmeside om forebyggelse af trafikuheld, og hvad man kan gøre, hvis uheldet alligevel er ude.
Senest har ITD udsendt "Chaufførens tjekliste" med gode råd om sikker og ansvarlig udførelse af transporter. Tjeklisten findes på dansk, tysk og engelsk.
Konference inspireredeEn konference i København i foråret satte ekstra skub i spørgsmålet om virksomhedernes medansvar for trafiksikkerheden. Det var Rådet for Større Færdselssikkerhed, Dansk Industri, CO-industri og Det Europæiske Charter for Trafiksikkerhed der ville inspirere
danske virksomheder til, hvordan de kan sætte trafiksikkerhed på dagsorden og få konkrete ideer til hvad de kan gøre.
Det blev fremhævet, at det gennem mange år har det været helt naturligt for virksomheder at arbejde med alkohol- og rygepolitikker eller andre sundhedsordninger, der skaber gode forudsætninger for, at medarbejderne kan passe bedre på sig selv i og uden for arbejdstiden.
Omsorg og besparelser
At færdes i trafikken er en af de mest naturlige ting for de fleste af os, men også noget af det farligste. Rige mange bruger både hele og halve arbejdsdage bag et rat. Når virksomheden sætter fokus på sikker kørsel er de med til at skabe en bevidsthed hos medarbejderne, så de får de bedre forudsætninger for at passe på sig selv og andre i trafikken. En omsorg, der udover at skabe gode arbejdsvilkår for medarbejderne, også styrker virksomhedens image og giver besparelser i form af færre forsikringsskader og mindre brændstofforbrug. Når virksomheder sætter trafiksikkerhed på dagsordenen gavner det derfor både virksomheden, medarbejderne og samfundet, fastslog konferencen.
-----