Mautskruen vrides
Euro4 lastvogne skal betale samme maut-takst som Euro3 fra 1. september
Når Euro4 motorer bliver standard på alle nyindregistrerede lastvogne fra 1. oktober, så rykker den miljøvenlige motor et trin ned, når det gælder maut-taksterne.
Dermed skal Euro4-biler betale samme maut-takst (11 eurocent for 3-akslede vogntog og 12 eurocent for vogntog med fire aksler eller mere), som Euro3-lastvogne, der forurener markant mere.
Dermed er det kun Euro5 lastvogne, som slipper med den lave mauttakst (9 eurocent for 3-akslede vogntog og 10 euro cent for vogntog med fire eller flere aksler).
Samtig rykker Euro2-lastvogne ned i den dyreste takstgruppe, hvor maut-satserne er henholdsvis 13 og 14 eurocent per kilometer.
Fra nytår får mautskruen enekstra stramning. ITD har beregnet, at den gennemsnitlige mautsats fra 1. januar vil blive 13,5 eurocent mod hidtil 12,4 eurocent - en stigning på 8,9 procent.
Stigningen falder sammen med indførelsen af en skrabet udgave, af den kompensationsordning, som tyske vognmænd blev lovet ved vedtagelsen af den tyske maut-lovgivning.
Den daværende regering lovede branchen en kompensationsordning på årligt 600 mio. euro. Men EU-Kommissionen har blokeret flere tyske udkast, fordi de ville virke konkurrenceforvridende.
Den kompensationsordning, der træder i kraft fra nytår består dels af en sænkning af den tyske vægtafgift svarende til sammenlagt 150 mio. euro, og dels af en særlig gunstig låneordning til anskaffelse af de miljøvenlig Euro5-lastbiler.
GroteskMens tyske branchekilder udtrykker skuffelse over den amputerede kompensationsordningen og betegner værdien for de tyske transportvirksomheder som noget nær nul, så vækker udsigten til en konkurrenceforvridende støtteordning kraftige protester fra ITD's formand Mogens Therkelsen.
Ifølge ITD er der tale om en ulige og unfair behandling af andre landes vognmænd, når kun de tyske transportører får del i kompensationerne.
- Sådan som den nye tilskudsordning kommer til at se ud, betyder de tyske planer, at danske vognmænd reelt kommer til at betale til deres tyske kolleger for at køre i Tyskland. Det er ikke rimeligt, og det er slet ikke foreneligt med gældende EU-regler om lige konkurrence i det Indre marked, siger Mogens Therkelsen og fortsætter:
- Jeg må konstatere, at det efter dette forslag bliver endnu mere vanskeligt at være dansk eksportvognmand. Jeg frygter, at danske eksportvognmænd i endnu højere grad vil udflage deres biler til udlandet.
- Når man tager størrelsen af den tyske transportbranche i betragtning, så kan støtten til den enkelte lastbil virke forholdsvis beskeden. Men sammenlagt, er der tale om et betydeligt tilskud, der bestemt ikke er ligegyldigt. Nationale støtteordninger undergraver hele grundlaget for EU's indre marked. Når alle i EU er enige om at man skal afskaffe værftsstøtte, landbrugsstøtte, så er det helt grotesk, at EU-Kommissionen tillader Tyskland at indføre et helt nyt subsidie-område, siger Mogens Therkelsen.
-----