Tysk trailerproducent tilbage på motorvejen
Kögel lancerer nye og længere trailere samt nye salgskoncepter
Efter nogle hårde år er den tyske producent af påhængskøretøjer Kögel Fahrzeugwerke GmbH igen tilbage på den rigtige vejbane.
2005 var et hårdt år for Kögel. Man løb ind i de drastisk stigende priser på råmaterialer og et fornyet tryk på salgspriserne på markedet for påhængskøretøjer - hvilket ikke mindst skyldes den daværende store overkapacitet.
Optimismen i koncernen er dog ikke til at bremse. Det ses bl.a. ud af det faktum, at der introduceres både nye produkter og nye koncepter.
For at kunne dække markedet har det været et absolut must for Kögel at få sin egen en lette køletrailer på programmet - også selv om koncernen har nære bånd til fransk Chereau.
- Hvis vi skal gøre os gældende hos de store transportfirmaer i Central- og Vesteuropa, er vi nødt til også at have vore egen køletrailer, lød det på pressekonferencen, som fandt sted for nylig på fabrikken i Burtenbach.
Den nye køletrailer er dog også allerede udviklet og vil også være til stede på IAA i Hannover.
Køletraileren udmærker sig som sagt ved at være særdeles let - egenvægten er på 6,6 ton. Traileren leveres til alle former for temperaturregulerede transporter, dog ikke til transport af ophængt kød.
Udnyttet know-how
Når det gælder denne specialitet henviser man gerne til sin franske forbindelse Chereau. Ved udviklingen af den nye Cooler, har Kögel anvendt al den know how man lå inde med fra den tidligere produktion af køletrailere. Hos koncernen i Burtenbach gør man en stor dyd ud af at køletraileren er udstyret med et rigtig chassies hele vejen under kølekassen. I visse østeuropæiske lande vil man gerne kunne forvisse sig om at der virkelig er et gennemgående chassies. Ud over den solide sandwichkonstruktion, der produceres af en kendt system leverandør efter Kögels anvisninger og efterfølgende monteres på tjekkisk fremstillede trailerchassier i Burtenbach, fremhæver man også den meget støjfrie bund. Man har bragt lydniveauet drastisk ned, når det gælder kørsel med truck og løftevogn inde i køletraileren.
Bestil trailer på internettet
Internettet spiller en stigende rolle i forretningslivet, og som et helt nyt koncept, har Kögel nu inddraget nettet i en ny salgsmetode. Man bestiller ganske enkelt sin nye trailer via internettet. Der er tale om en helt ny trailerversion med betegnelsen Kögel Foxx, som udelukkende kan købes via internettet.
Når hjemmesiden bliver åbnet, kan man klikke sig ind på www.koegel-foxx.com, hvor man og der kan man så stykke traileren sammen efter eget ønske.
I grundudgaven er traileren udstyret med Gigant Europa Aksler med skivebremser, en bund der tåler gaffeltrucks på op til 5,46 ton, ZnPH-KTL lakering, alu-bagdøre, EBS-bremseanlæg. I grundudgaven ligger egenvægten på 6 ton. Så kan man selv specificere yderligere udstyr, så som, bogielift, reservehjul, værktøjskasse, pallekasse, kilometertæller m.v.
Allerede i år forventes der at blive produceret 300 Foxx trailere fra Kögels tjekkiske produktionsanlæg, der ligger i Chocen. Næste år forventer man at producere 1000 enheder af den ny internetbaserede Foxx trailer.
Priserne ligger fast på grundudgaverne af Foxx. Ved bestilling af en til fem trailere er prisen 18.599 Euro ab fabrik i Tjekkiet. Så gives der rabatter fra 6 til 10 enheder, yderligere rabat fra 11 til 20 enheder og køber man 21 enheder falder prisen til 17.899 Euro pr. stk.
En light-udgaveX light-MAXX er navnet på en ny let trailerversion, som har en egenvægt på 4,95 ton. Der er tale om en almindelig trailer med gardinoverbygning. Ud fra devisen "jo lavere egenvægt - jo højere nyttelast og mere indtjening" har man konstrueret denne trailerversion, der f.eks. har et chassis med perforeringer, så egenvægten også på den mådej holdes nede.
Kögel har lavet et regnestykke, som siger, at man kan tjene mer-investeringen hjem efter et halv års brug med fuld udnyttelse af den ekstra lastvægt.
X light-MAXX er fremstillet med henblik på transport af industrigods som f.eks. stål, cement, marmor, drikkevarer, papir. Man tilbyder varianter skræddersyet til papirtransport, jernbane og ro-rotransport.
For coils-transport har man udviklet en Mega-MAXX, som målrettet har en stor indvendig højde på tre meter og en god coilsgrav, samt udstyr til fastholdelse af coils under transport. Denne version har egenvægt på 7.150 kg.
Traileren er også udstyret så den kan benyttes til transport af de kendte gitterboxe som anvendes meget i bilindustrien. Man kan få leveret Mega-MAXX med udstyr som kan sikre fastgørelsen af godset, så transporten altid kan foregå på højeste sikkerhedsniveau.
Big MaxxDet kan godt være at vi fortsat går og bilder os ind, at man i Tyskland er meget imod længere køretøjer. Men Kögel har faktisk bevidst noget andet. Koncernen har netop produceret 300 stk. nye megatrailere af typen Big Maxx, der skal ud at køre på det tyske vejnet.
Den indvendige højde i Big Maxx er 3,0 meter, mens trailerens længde er forøget med 1,30 meter, så traileren er 14,90 meter. Dermed stiger vogntogslængden til 17,80 meter for sættevognstog.
Det bliver spændende at se, hvor længe vognmænd og speditører i det øvrige EU vil sidde og se på, at man har specielle fordele i Tyskland.
Nordisk satsning
Kögel Fahrzeugwerke GmbH har store forventninger til det nordiske marked - så meget, at man har valgt at etablere egne repræsentation på adressen Kilen 5 i Padborg.
Bjarne Hoeg, der kommer fra en stilling som key account manager hos Schmitz Cargobull i Padborg, er tidligere på sommeren blev ansat som salgschef for såvel Danmark som resten af Skandinavien.
-----