23948sdkhjf

Innovation i centrum på lastbilmessen i Hannover

De europæiske lastbilproducenter har fyldte ordrebøger - stærkt hjulpet af krav om Euro4 og Euro5 motorer og den digitale tachograf

De europæiske lastbilproducenter har fyldte ordrebøger - stærkt hjulpet af krav om Euro4 og Euro5 motorer og den digitale tachograf



Frankfurt - Optimismen var markant, da de europæiske producenter af lastvogne og transportmateriel tog forskud på årets største lastbilbegivenhed - IAA-messen i Hannover, med en workshop for den europæiske motorpresse.

Industrien har fyldte ordrebøger og der er ingen ledig produktionskapacitet. Det skyldes ikke kun den gunstige udvikling i den globale økonomi.

Lastbilindustrien har fået flere hjælpende hænder fra politisk hold i form af skærpede emissionskrav, motorvejsafgifter og den digitale tachograf.

Alle nyindregistrerede lastvogne skal være udrustet med Euro4 motorer fra 1. oktober i år. Det har øget investeringslysten hos mange vognmænd, der ville have Euro3-biler, fordi motoren er lidt billigere og brændstoføkonomien - måske - lidt bedre, end i de nye Euro4 motorer. Omvendt har mange af de vognmænd, der tjener deres kilometerpenge på det tyske motorvejsnet, haft et godt øje til lastbiler med Euro5 motor, selv om denne motorstandard først bliver et krav i efteråret 2009.

Nemt med flere Maut-satser

- Hver fjerde nyindregistrerede lastvogn på det tyske marked har Euro5 motor, fortalte formanden for den tyske automobilindustri (VDA) professor Dr. Bernd Gottschalk.

- Men det er beklageligt, at lastvogne med Euro4 motor fra 1. september bliver klassificeret sammen med de langt mere forurenende Euro3-lastvogne, når det gælder Maut-taksterne. Det er ingen tekniske hindringer for at indføre flere Maut-satser, og hvis politikernes ønske om renere luft i byerne skal opfyldes, så bør man også belønne de vognmænd, der har investeret i Euro4, sagde Bernt Gottschalk.

Den digitale køreskriver - tachografen - der blev et krav på alle nyindregistrerede køretøjer 1. maj, har også øget investeringslysten i transportbranchen.

Den politisk skabte efterspørgsel betyder da også, at lastbilproducenterne forudser et lidt mindre salg i Europa i 2007 og 2008, men faldet forventes at være beskedent. Især væksten Østeuropa forventes at holde dampen oppe hos lastbilfabrikkerne og de andre leverandører af transportmateriel.

Miljø & Vækst

Sam Burman, Iveco Magirus AG pegede på den grundlæggende konflikt mellem økonomisk vækst og lav miljøbelastning.

- På den ene hånd er en øget mobilitet en nøglefaktor for den økonomiske udvikling. På den anden, som private borgere, så er vores berettigede bekymringer for miljøet, forbruget af naturressourcerne og sikkerhed, stigende dag for dag. Vores vision, er at de to tilsyneladende modstridende interesser skal smelte sammen, fordi en forbrødring er afgørende for en bæredygtig økonomisk vækst. Her er det industriens opgave via teknologisk udvikling, at sikre de to interesser opfyldes, sagde Sam Burman.

Han nævnte Euro5-motoren som eksempel:

- Lovgiverne kræver drastiske reduktioner af forureningen fra forbrændingsmotorer nu og i fremtiden. Euro5-motoren opfylder ikke kun myndighedernes krav, men også kundernes behov, fordi Euro5 køretøjer i en del lande støttes direkte eller indirekte.

Eksempelvis den lave maut-takst i Tyskland. Kunderne vil også kunne hente en bedre pris ved videresalg og endelig får de en imagemæssig gevinst, fordi de respekterer miljøet, sagde Sam Burman.

Andreas Renschler, DaimlerChrysler AG, forudsagde, at teknologien bag Euro5-standarden - den såkaldte SCR-teknologi - har bragt den europæiske motorindustri i front.

- SCR-teknologien har allerede opnået bred accept i Europa, ikke mindst på grund af de forskellige incentiver fra myndighederne. Den succes er tæt på at blive global. DaimlerChrysler forventer at SCR-teknologien i løbet af kort tid, vil brede sig til lastbiler i USA og Japan, sagde Andreas Renschler.

De forskellige industrirepræsentanter fremhævede alle de store fremskridt, der er gjort på sikkerhedsområdet. Mange af de nyeste teknologier som afstandsovervågning, der forhindre en lastvogn i at køre op i forankørende, og Lane Departure Warning, der udsender en advarselslyd, hvis lastbilen driver ud af dens kørebane, er i dag produktmodnende. Disse avancerede hjælpemidler til chaufførerne vil få en central rolle på årets IAA Messe i Hannover.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062