23948sdkhjf

Modulvogntog i front på IAA

Den europæiske lastbilindustri har for alvor fået øjnene op for nye, større og tungere vogntogskoncepter

Den europæiske lastbilindustri har for alvor fået øjnene op for nye, større og tungere vogntogskoncepter



Den europæiske lastbil- og trailerindustris kan kun fortsætte væksten på de vesteuropæiske markeder, hvis der er plads til flere lastbiler på vejene.

Derfor fremhævede formanden for den tyske bilinudstri VDA, professor Dr. Bernd Gottschalk også behovet for udbygning af den overbelastede infrastruktur, da den europæiske bilindustri tog forskud på IAA-Messen i Hannover i slutningen af september.

- Her har den tyske regering svigtet. Det er et faktum, at det tyske motorvejsnet har brug for årlige investeringer til udbygning og vedligeholdelse for to milliarder euro. Derfor er det stærkt beklageligt, at indførelsen af vejafgiften på lastvogne ikke har resulteret i den nødvendige øgning i infrastrukturinvesteringerne. Indtægterne fra Mauten er i stedet gået direkte ned i den forbundsstatskassen. Mere end halvdelen af indtægterne fra Mauten er overført til andre transportformer. Det strider direkte med ideen om at lade brugerne finansiere infrastrukturen, som var den oprindelige begrundelse for vejafgiften, sagde Bernd Gottschalk.

Han blev den første af en lang række foredragsholdere, som fremhævede behovet for nytænkning af vogntogenes udformning.

- Mere fleksible regler for vogntogstyper og størrelse og totalvægt, vil tillade et kvantespring for vejtransporten. Det vil betyde færre transporter, bedre miljø og mindre brændstofforbrug, sagde Bernd Gottschalck og fremhævede erfaringerne med modulvogntog i Sverige og Finland.

Krone

Netop modulvogntog og andre alternative vogntogsløsninger får en prominent placering på årets IAA-messe.

- Vi er nødt til at bevæge os ud over de rammer, som den nuværende lovgivning omkring dimensioner og totalvægten på 40 tons har fastsat, hvis lastvognstransporten skal opnå afgørende effektiviseringer i fremtiden. Det er vogntog som dem, der allerede opererer med succes i Skandinavien, sagde trailerproducenten Bernhard Krone.

Han berettede, at de tyske trailerproducenter allerede er klar med innovative vogntogsløsninger, der tillader en langt bedre udnyttelse af ressourcerne.

- De besøgende på IAA i september vil på første hånd få mulighed for at stifte bekendtskab med disse innovative løsninger fra lastbil-, trailerfabrikanter og opbyggere. Så længe lovgiverne forsætter med at blokere for disse løsninger, så vil vi arbejde på fuld kraft, for at holde debatten åben. Specielt af hensyn til vores kunder, lovede Bernhard Krone.

Kraftig vækst

Industrien forventer en kraftig vækst i de kommende år. På de vesteuropæiske markeder forventes antallet af nyindregistrerede trailere at stige fra 160.000 enheder i 2000 til 183.000 i 2009. En stigning på 14 procent, der blegner ved siden af prognoserne for trailermarkedet i Østeuropa. Her blev der foretaget omkring 23.000 nyindregistreringer i 2000 og der forventes solgt 43.000 i 2009, hvilket svarer til en stigning på 83 procent.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078