Kun udenlandsk arbejdskraft kan hjælpe her og nu
På langt sigt, derimod, skal der en dagpengereform til, så det bliver attraktivt at arbejde. En sådan reform må stå øverst på den politiske dagsorden i efteråret. Vi skal have flere indvandrere i arbejde, og transporterhvervet skal gøres mere tiltrækkende for kvinder, siger direktør i HTS-A, Michael Svane
- På kort sigt kan chaufførmanglen kun afhjælpes ved, at det bliver muligt at hente chauffører fra andre lande, herunder nogle af de nye EU-lande, fastslår Michael Svane.
- Selvom Østaftalen er blevet lempet i foråret, er der efter min opfattelsen ingen tvivl om, at den skal ophæves hurtigst muligt eller - alternativt - at transportområdet generelt undtages fra aftalen.
- Vi skal i Danmark vænne os til i højere grad at gøre brug af udenlandsk arbejdskraft inden for de fleste brancher, herunder også transport, men det er væsentligt at understrege, at ansættelse af udenlandske chauffører skal ske lovligt og overenskomst-mæssigt.
Flere indvandrere i job- På langt sigt, derimod, skal der en dagpengereform til, så det bliver attraktivt at arbejde. En sådan reform må stå øverst på den politiske dagsorden i efteråret. Vi skal have flere indvandrere i arbejde, og transporterhvervet skal gøres mere tiltrækkende for kvinder. Øget brug af teknologi samt modulvogntog kan også bidrage til en varig løsning af problemet.
- Et forbedret image spiller uden tvivl ind, når unge mennesker skal vælge erhverv, og jeg er sikker på, at det også har afgørende betydning for fastholdelsen af medarbejdere i virksomhederne.
Et år af restriktioner
- Der er gennem de seneste år lagt et stort åg af byrder og restriktioner ned over vognmænd og chauffører, herunder bøder for overtrædelse af kørehviletid, arbejdstidsregler. Det har fået mange til at fravælge erhvervet, til trods for at det er Danmarks vigtigste erhverv. Og vi skal alle være med til at højne erhvervets image - lige fra politikere, organisationer, fagforeninger, vognmænd og chauffører. Vi har et fælles og stort ansvar for at sikre, at transporterhvervet får en politisk indflydelse, der svarer til dets erhvervsmæssige og økonomiske betydning, siger Michael Svane.
-----