Dårlig forretning at lastbiler står stille
DTL efterlyser samspil mellem regering og transporterhverv for at få løst arbejdskraftproblemet - og andre begrænsninger i aktivitetsniveauet
- Chaufførmanglen er så alvorlig nu, at nye kunder afvises og gamle kundeforhold opsiges eller nedskæres. Markedet er støvsuget for arbejdskraft, efter tre år med chaufførmangel på grund af stigende aktivitet, nye arbejdstidsregler, øget trængsel og skærpede sanktioner overfor chauffører. Da det skete, stoppede interessen for chaufførjobbet for alvor, siger vicedirektør Morten Lindbo, DTL
- Manglen på arbejdskraft medfører, at lastbiler står stille, fortsætter Morten Lindbo. - Det er en dårlig forretning, der sammen med investeringer, der ikke kan forrente sig, medfører negativ indtjeningsevne, og transportprisen påvirkes, som vi har set det i de seneste tre måneder - med stigninger på mellem 7,5 og 14 procent.
Kræver tæt samarbejde
- Hvis situationen skal ændres, skal regering og transporterhverv arbejde tæt sammen. Det skal være attraktivt for begge køn at være chauffør, der skal skabes lærlingepladser, der skal åbnes helt for udenlandsk arbejdskraft og der skal omskoling til. Nydanskere burde også kunne bruges i godstransporten, som de kan det indenfor personbefordring. Og det skal gå hurtigt, fordi dårlig logistik rammer ikke alene dansk erhvervsliv - og dermed eksporten - det påvirker hele samfundet negativt.
- Det er et generelt problem, at transporterhvervet - udover chaufførmanglen - skal slås med en række andre problemer, der begrænser aktivitetsniveauet og øger omkostningerne. Romantiske forestillinger om gods på bane og skib samt generel passivitet hos centrale beslutningstagere gør det vanskeligt at drive vognmandsvirksomhed i dag.
Modulvogntog kan hjælpeDet er svært at se en hurtig løsning på et så strukturelt problem som chaufførmangel. Der skal jo stadig sidde en kvalificeret person bag rattet, og transporterhvervet har optimeret meget på teknologien, og fra DTLs side har vi yderligere peget på modulvogntog, der transporterer omkring 50 procent mere gods pr. trækkende enhed og chauffør, siger Morten Lindbo.
-----